Článek
Nárůst počtu ujetých kilometrů zajistí hlavně 11 nových vlaků, které začnou 12. prosince, od nového jízdního řádu, jezdit na trati Klatovy - Plzeň - Hořovice, řekl ČTK vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Se zdražením jízdného, které je příjmem kraje, se ani u vlaků, ani u autobusů nepočítá.
„Rozsah základní dopravní obslužnosti na drahách i na veřejných linkových autobusech, který předložíme zastupitelstvu, bude větší než letos. Jdeme nahoru - kilometrově, ale i samozřejmě finančně,“ uvedl Pakandl.
Nové soupravy RegioPanter měly původně jezdit z Klatov přes Plzeň až do Berouna, ale nakonec pojedou jen do Hořovic, protože Středočeský kraj je neobjednal až do Berouna. „Elektrická trakce tam bude od prosince kompletně nová. Nové vozy už budou vybaveny systémem ETCS (nejmodernější evropské zabezpečení), i když tam infrastruktura na něj ještě není připravená,“ uvedl Pakandl. Po zavedení nových vlaků bude kraj platit za dopravní obslužnost na železnici zhruba o 120 milionů Kč víc. „U těchto vlaků, které nejsou koupeny s dotací, se dostáváme na 250 korun za vlakokilometr, což je cena obrovská, protože zbytek v kraji je za cenu kolem 142 korun,“ řekl.
Na vlaky má jít příští rok podle návrhu 880 milionů korun, což je meziročně zhruba o 130 milionů víc. Osobní a spěšné vlaky v regionu by měly příští rok ujet celkem 6,2 milionu kilometrů, meziročně o 600.000 kilometrů víc, což většinově zajistí právě linka Klatovy - Hořovice a mírně také nové spěšné vlaky na Mariánské Lázně, Cheb a Karlovy Vary. Na autobusy půjde zhruba stejná suma jako letos, tedy 674 milionů Kč, přitom počet ujetých kilometrů se zvýší o 120.000 kilometrů na více než 17,8 milionu kilometrů, zejména kvůli tomu, že v roce 2022 bude víc pracovních dnů než letos. „Tam se podařilo díky kvalitnímu dopravnímu modelu a výsledku veřejné zakázky ušetřit,“ řekl Pakandl.
U jízdného z autobusů neočekává kraj letos tak vysoký propad, ale dlouhodobě se propadají tržby na drahách, kde propad odhaduje na 20 procent. „Ale jak máme integrované jízdné, tak už nelze oddělit tržbu vlak - autobus,“ uvedl Pakandl. Od září, kdy začali jezdit školáci, byly tržby podle plánu, ale se sílící pandemií opět klesnou. „Tržby byly v covidovém období kolem tří čtyř korun na kilometr. A když nebyl covid, tak to bylo kolem 11 korun. Předpokládáme, že dosáhneme průměru, který jsme očekávali,“ řekl. Problémem ale bude rok 2023, kdy se se zpožděním projeví inflace a další zdražování vstupů.