Článek
„První dva vozy Škoda 40 T jezdí v Plzni od loňska a v provozu se osvědčily,“ řekl mluvčí PMDP René Vávro. Obousměrné tramvaje jsou důležité hlavně při výlukách a dalších mimořádnostech.
„I přes současnou složitou ekonomickou situaci je obnova vozového parku nezbytná, především na tramvajové trakci, která tvoří páteř městské veřejné dopravy. Tramvaje přispějí k dalšímu zvýšení komfortu cestujících,“ řekl šéf představenstva PMDP Roman Zarzycký.
Podle generálního ředitele PMDP Jiřího Ptáčka jsou tříčlánkové tramvaje Škoda 40 T, označované také názvem ForCity Smart, stoprocentně nízkopodlažní, klimatizované a v porovnání s ostatními vozy výrazně tišší.
Tyto tramvaje pojmou nejvíce cestujících z vozového parku firmy. První dva vozy si firma ověřila ve zkušebním provozu, který začal loni v září a skončil minulý měsíc. Dopravce může včetně opce nakoupit až 22 tramvají, celkem téměř za 1,3 miliardy Kč. Zkušební provoz prvních vozů, které najely 20 000 km bez cestujících a stejnou vzdálenost s nimi, skončil tento měsíc schválením Drážního úřadu.
Podle hlavního projektanta Škody Romana Zakopala jde o vozidlo nové koncepce. Nové je také uspořádání článků i čtyř podvozků. „Je tam zvýšená kapacita, tedy lépe využitý prostor ve vozidle, maximálně zmenšené technologické prostory a větší energetická úspora,“ řekl. Hlavní výhoda otočných podvozků je v tom, že se tolik neobrušují kola a provoz je tišší. Tramvaj má menší kabinu, která je ale pohodlnější než u předchozích typů, všechny ovládací prvky má řidič na dosah.
PMDP už začaly využívat největší z objektů kompletně rekonstruované tramvajové vozovny na Slovanech - halu pro opravy a údržby. Celý areál za 1,7 miliardy Kč bude hotový koncem roku. Tramvaje přepraví v Plzni přes 40 procent cestujících, jichž loni PMDP převezly přes 102 milionů. Podnik má dnes 108 tramvají, ale v přepočtu na „krátké“ klasické dvounápravové tramvaje T3 jich vlastní 134. „Jednovozových velkokapacitních je tak pětina,“ řekl Ptáček. Kapacita nové vozovny je zvětšená až na 180 krátkých tramvají. Průměrné stáří všech tří trakcí se různí. Nejvyšší je u některých tramvají, jejichž skříně jsou i ze 70. let minulého století a už se musí vyřadit. PMDP má ještě přes 120 autobusů a 95 trolejbusů, všechna tato vozidla jsou nízkopodlažní.