Hlavní obsah

Plzeň postaví tramvajovou trať na sídliště Vinice za stovky milionů

Foto: Milan Sommer, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

S tramvajovou tratí na sídliště Vinice se počítalo už před rokem 1989. Zastupitelé schválili uvolnění 10 milionů korun na projekt pro územní rozhodnutí na trať dlouhou 1,5 kilometru a točnu na Mikulášském náměstí na Slovanech.

Článek

Kapacitní linka 3, která by měla začít jezdit do roku 2030, zkvalitní spojení z centra na Vinice, kde se připravuje stavba dalších bytových domů v severní části. Plzeň chystá také elektrifikaci celého Severního Předměstí, která už se projektuje.

„Optimistická varianta (zprovoznění trati) je šest let, pesimistická 8,5 roku. Velkou výhodou je, že těleso bylo před lety připraveno a všechny pozemky jsou města,“ řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Studie odhaduje náklady 500 až 600 milionů Kč, město chce využít dotace. Dokumentace zahrne novou trať v ulici Na Chmelnicích, točnu na Mikulášském náměstí a rekonstrukci části Radyňské ulice, která tam ústí.

Výstavba panelového sídliště Vinice byla zastavena po roce 1990, dokdy se dokončila jen jeho část jižně od ulice Na Chmelnicích. Později tam ještě vznikly činžovní a rodinné domy Sylván. V lokalitě žije 7500 lidí, ale podle Miroslava Klase ze správy veřejného statku města se tam plánuje rozšíření bytové výstavby o projekt Vinice-sever, kde má bydlet dalších 5000 obyvatel. Znovu tak vznikla potřeba stavby tramvajové trati, která měla vést na Vinice už před rokem 1990. Ulice Na Chmelnicích je na vložení kolejí územně připravena. Záměr ale tehdy nebyl realizován, a území tak obsluhuje jen velmi vytížená autobusová linka číslo 41.

Trať o délce 1,5 km se čtyřmi zastávkami, která bude impulzem k rozvoji lokality, zrychlí dopravu ze zastávky Hodonínská k vlakovému nádraží v dopravních špičkách až o sedm minut. Komfortní veřejná doprava má navíc snížit počet aut směřujících do města. „Konečná bude v Plzni vůbec poprvé úvraťová, počítá se s nasazením obousměrných tramvají,“ řekl náměstek. Po úpravě ulice Na Chmelnicích přibudou parkovací místa, zeleň, chodník a cyklostezka. Druhá konečná linky číslo 3 bude na Mikulášském náměstí, kde je už dnes možné na lince číslo 2 otáčet tramvaje ulicemi Sladkovského a Radyňská. Ta projde modernizací a za gymnáziem se doplní odstavná kolej, aby se vozy linek 2 a 3 mohly míjet.

Zakázku na projekt tratě i konečné Mikulášské náměstí vypíše město v nejbližších dnech. Doufá, že sežene projektanta, protože tramvajové trati se za dlouhá léta stavěly jen v Plzni, Olomouci a Praze. Jako první se zahájí úpravy Radyňské ulice, kde už trať dožívá. Zmizí odtud parkoviště, v celé oblasti budou parkovací zóny. "Vznikne tam předjízdná kolej, aby mohla dvojka hladce projíždět, “ řekl náměstek.

Kromě tramvaje chystá Plzeň na Vinice také trolejbusovou linku, která povede po plánovaném prodloužení aleje Svobody, Znojemskou ulicí až do centra. Plzeň v dubnu vybrala projektanta, který připraví dokumentaci pro územní rozhodnutí zhruba na sedm kilometrů tratí pro celé Severní Předměstí, stavba by mohla začít v roce 2026. Tratě na Severní Předměstí by měly kopírovat trasy autobusových linek 40 a 33 z Goethovy ulice přes náměstí, fakultní nemocnici na sídliště Košutka s možnou propojkou na Roudnou. Nově by měl trolejbus projíždět Sokolovskou ulicí. Troleje nebudou po celé délce, část projedou trolejbusy na baterii. Město chce na projekt získat dotace od EU.

Související témata:

Doporučované