Článek
Toto pravidlo na konci letošních prázdnin mělo skončit, ale plzeňští radní se rozhodli jej prodloužit do konce srpna 2025, řekl ČTK primátorův náměstek pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN).
„Prodeje elektroaut se i u nás zvyšují, zatím ale ne takovým tempem jako v cizině. Plzeňský registr řidičů zatím na území našeho města eviduje přibližně pětistovku elektrických vozidel. Dokud nebude četnost nízkoemisních aut v poměru k ostatním na patřičné úrovni, je v zájmu města majitele šetrných vozidel s nízkými emisemi zvýhodňovat,“ řekl Tolar. Radní se proto podle něj rozhodli pravidlo bezplatného parkování po třech letech prodloužit o další dva roky. „Pak uvidíme, jaká bude situace a jak s výjimkou naložíme dál,“ uvedl.
Majitelé vozidel, která mají emise pod 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr, mohou požádat o speciální registrační značku s označením EL. Tento parametr splňují všechny elektromobily a také některé plug-in hybridy, dále vozidla na vodíkový pohon. Změna registrační značky není povinná, záleží na majiteli vozidla, zda si na něm ponechá klasickou registrační značku nebo si zažádá o vydání speciální. Vozidla označená registrační značkou elektrického vozidla budou nadále považována za vozidla s platným parkovacím oprávněním, doplnila Barbora Hájková z tiskového oddělení magistrátu.
Plzeň loni podle roční zprávy o městském parkovacím systému vybrala na parkovném z parkovacích stání, parkovacích domů a parkovacích karet přes 61 milionů korun, z toho bylo 45,64 milionu korun z parkovacích automatů. Bylo to o 9,5 milionu korun více než v roce 2021, kdy ale výnosy z parkovného poznamenala omezení související s pandemií koronaviru. Loňské výnosy z parkovacích automatů v Plzni byly o 1,5 milionu vyšší než v posledním předcovidovém roce 2019, vyplývá ze zprávy přednesené na březnovém jednání městského zastupitelstva.