Článek
Parkovací lístek mohou řidiči po celý den využít jako jízdenku v plzeňské MHD, kde celodenní jízdné stojí 66 korun. Parkoviště vzniklo za 35 milionů korun u nového dopravního terminálu v městské části Bory, kde končí autobusy mířící od jihu a jihozápadu regionu a je tam točna nejvytíženější tramvajové linky číslo 4. ČTK to řekl primátor Pavel Šindelář (ODS).
Jde o první parkoviště tohoto typu na příjezdu do Plzně, které by mělo pomoci vytěsnit část dopravy z přetíženého centra. Parkoviště, kde řidiči odstaví vůz a pro cestu po městě využijí tramvaje, autobusy či trolejbusy, je zatím v předčasném užívání a zdarma. Nejpozději v březnu na něm přibude závora a spustí se parkovací software.
„Naším cílem je postupně budovat v Plzni právě parkoviště nebo parkovací domy typu P+R. Zde máme 318 parkovacích míst, z toho 18 míst lze využít pro autobusy a devět pro osoby se zdravotním postižením,“ řekl Šindelář.
Celodenní stání bude stát 60 korun a na parkovací lístek pak může řidič celý den jezdit v plzeňských tramvajích, autobusech a trolejbusech. „Celodenní jízdenka na MHD přitom stojí 66 korun. Pokud má řidič předplatné na MHD, pak zaplatí jen 20 korun na den,“ řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Klient musí parkoviště opustit do 01:00 následujícího dne po příjezdu, jinak by musel uhradit poplatek 100 korun za každý další den. To má podle Vozobuleho zabránit dlouhodobému odstavování vozidel.
Podle šéfa odboru investic Pavla Grisníka je plocha připravena pro nabíjecí stanice elektromobilů. „Na příjezdových silnicích budou informační tabule o volné kapacitě, platit půjde ve čtyřech terminálech, parkoviště ohlídají kamery. Vybudováno bylo také osvětlení na stožárech s 25 kusy LED úspornými svítidly,“ řekl. Město vysadilo 130 stromů na 4200 m2 trávníku a vybudovalo chodníky s cyklostezkami podél Dobřanské ulice. Od parkoviště vede spojovací chodník s cyklostezkou ke kampusu univerzity a firmám sídlícím v průmyslové zóně Borská pole.
Podle Vozobuleho jde o první parkoviště tohoto typu na okraji Plzně. Řidiči směřující hlavně z východní strany z Rokycanska a od Prahy využívají jako plochy tohoto typu parkoviště u Teska a u Baumaxu na Rokycanské, které nejsou oficiálně značené. „Ale tohle je první ‚plnotučné‘ se vším všudy včetně toho, že bude mít přesah na MHD,“ řekl. Počítá s tím, že parkoviště zpočátku nebude tolik využívané, protože město zatím nevytvořilo parkovací zóny až na Bory.