Článek
„Schválili jsme podání žádosti o dotaci z fondů EU, a to z výzvy připravované ministerstvem kultury v rámci Národního plánu obnovy a následovat bude žádost o dotaci z fondů EU poskytovaných prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj na regeneraci brownfieldů, tedy zanedbaných areálů. Celkem bychom chtěli získat z dotačních zdrojů až 368 milionů korun,“ řekl náměstek primátora David Šlouf (ODS). Podle primátora Pavla Šindeláře (ODS) půjde o první velkou investici do bývalého depa autobusů a trolejbusů od jeho znovuotevření jako kulturní a kreativní zóny v roce 2015, kdy byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury a DEPO2015 bylo jedním z jeho dějišť.
Po přestavbě tam podle Šloufa vznikne koncertní hala a prostory Centra kreativních průmyslů. Plzeň požádá ministerstvo kultury o 168 milionů korun a MMR o 200 milionů, ze svého rozpočtu vydá 150 milionů Kč. Vlastníkem areálu bývalého depa autobusů a trolejbusů v Presslově a Cukrovarské ulici je město, provozuje ho společnost Plzeň 2015.
V hale se konají koncerty, trhy, festivaly, přednášky a konference. Ve druhé části jsou prototypové centrum, dílny, kanceláře a ateliéry. „Prostory je nutné rekonstruovat, aby je bylo možné plnohodnotně využívat a zlepšily se tam hygienické, bezpečností a energetické parametry. Výrazně se zvýší komfort pro návštěvníky, což s sebou přinese také vyšší návštěvnost a provozní příjmy, předpokládá se také snížení energetické náročnosti budovy a úspora provozních nákladů,“ uvádí důvodová zpráva pro zastupitele.
Podle informací magistrátu vyhlásí ministerstvo kultury individuální výzvu na výstavbu a rekonstrukci kulturních center už tento měsíc a MMR výzvu na regeneraci brownfieldů začátkem roku 2023. Příjem žádostí má být ukončený v polovině srpna 2022 a je potřeba, aby byl už nyní zajištěn souhlas s podáním žádosti o dotaci z ministerstva kultury a krytí finančních nákladů na realizaci akce, uvedla důvodová zpráva.
První etapa projektu s názvem Kulturní a kreativní centrum DEPO2015 má stát 518 milionů korun s DPH. Finanční model provozu předpokládá podle dnešního usnesení plné pokrytí provozních výdajů z příjmů.
„Projekt už je hotový, jinak bychom se nemohli hlásit o dotace,“ řekl Šindelář. Kompletní obnova areálu si vyžádá zhruba jednu miliardu korun. „Nejvíc peněz půjde do technologie, jako je klimatizace, a do naplnění všech norem,“ uvedl. Něco se bude bourat, většina zůstane. Součástí bude také likvidace staré ekologické zátěže depa, na niž už je projekt hotový delší dobu.
„Projekt, na kterém se pracovalo dva roky, je dělaný tak, aby byl citlivý k architektuře z 30. a 50. let minulého století. Aby neměnil to, co je odzkoušeno za sedm let provozu,“ uvedl ředitel společnosti Plzeň 2015 Jiří Suchánek. Pokud se opravy povedou, získá Plzeň kulturní infrastrukturu, jež podle něj odstartuje výstavbu v této části města, která za deset let může být nejmodernější čtvrtí v Plzni.
„K budově přistupujeme s citem pro její historii. Dostane nový kabát, bude ekologičtější, úspornější, ale nejvýznamnější změnou by měla být přestavba autobusové haly na multifunkční sál pro 1200 lidí,“ uvedl Suchánek. Podle něj si DEPO2015 zaslouží být jedním z 15 regionálních kreativních center, s nimiž počítá Národní plán obnovy. Z původního projektu vyškrtla Plzeň artové kino a vestavěnou galerii.
DEPO2015 navštívilo v roce 2019 čtvrt milionu lidí. „Snažíme se držet podstatu. Depo má být mezinárodní dimenzí Plzně. Jednak vysíláme umělce do ciziny a přijímáme je. Snažíme se Plzeň otevírat, stejně jako v roce 2015,“ dodal Suchánek.