Hlavní obsah

Pedagogická fakulta v Plzni má v posledních dvou letech dvojnásobek uchazečů

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Více než dvojnásobek uchazečů oproti minulosti registruje v posledních dvou letech Fakulta pedagogická Západočeské univerzity. Je to dáno posílenou prestiží učitelů, vyššími platy, ale také propagací fakulty.

Článek

Svůj vliv měla i pandemie koronaviru, která způsobila uzavření škol a následný přechod na distanční výuku obrátily pozornost velké části společnosti ke školám a vzdělávání. „Všichni rodiče viděli, jak je to vzdělání důležité a co vlastně učitelé ve školách dělají. A každý si začal uvědomovat i rozdíly, co by děti měly umět a jak vypadá společnost a dnešní svět. A na druhou stranu to, co se ve školách dělá dobře a co ne tak ideálně,“ řekl Pavel Mentlík, děkan fakulty s 2000 studenty.

Velmi důležité podle děkana bylo to, že za poslední roky vzrostly platy učitelů; ministerstvo školství (MŠMT) dnes uvádí průměrný plat v regionálním školství 48 tisíc korun hrubého. „Učitelství se stává atraktivní profesí. Navíc je to práce s mladými lidmi, která je naplňující, takže v tom hodně mladých vidí smysl,“ uvedl děkan. Fakulta se také zaměřila na svoji propagaci na sociálních sítích, zejména před přijímacími zkouškami cílí na školy regionu. Všechny zmíněné okolnosti také zvyšují podíl absolventů, kteří nastupují do školství. Podle každoročního šetření fakulty je jich okolo 90 procent.

Loni už přesáhl počet uchazečů o studium na fakultě 5000, dvojnásobek proti roku 2019/20. Přitom přijímá stále zhruba stejně, kolem 700 uchazečů. Podle děkana je na kapacitním limitu, ale v některých oborech, jako jsou matematika, chemie a fyzika, má ještě rezervy. I tam se však zájem zvyšuje.

„Máme údaje, že za minulé dva roky přišlo do školství v zemi 16.000 nových učitelů. Atraktivita učitelství roste, což rozhodně v minulých letech nebylo,“ řekl Mentlík. Vláda se to podle něj snaží podpořit i novelou zákona a pedagogických pracovnících. Ředitelé tak mohou uznat kvalifikaci vysokoškolsky vzdělaného člověka, který chce učit, ale musí si doplnit vzdělání v konkrétní aprobaci. „Proti tomu nic nemáme, jde nám o to, aby to bylo v souladu se Strategií 2030+, která se ukazuje jako zásadní dokument,“ uvedl děkan. Připravil ji tým minulého ministra Roberta Plagy (za ANO) a nový ministr Petr Gazdík (STAN) podle ní nastavuje reformu pregraduální přípravy učitelů. „Pokračujeme v ní a snažíme se zlepšovat vzdělávání napříč všemi fakultami připravujícími učitele - pedagogickými, ale i přírodovědnými a filosofickými,“ řekl. Fakulty se více zaměřují na praxe ve školách a jejich kvalitu, aby byl absolvent kompetenčně připraven a uměl třeba i komunikovat s rodiči. „A hlavně, aby nebyl vyděšený, až přijde do školy,“ dodal Mentlík.

Strategie 2030+ zahrnuje také revize rámcových vzdělávacích programů. Jsou hotové hlavní směry, a teď je může jeden měsíc připomínkovat veřejnost včetně rodičů. „Pedagogické fakulty se do revize aktivně zapojily,“ řekl Mentlík, zástupce Asociace děkanů pedagogických fakult v expertním panelu.

Doporučované