Článek
Obnova 115 let starého objektu od základů po střechu, která začala loni v květnu, bude hotová do konce roku 2023. Objekt dostane novou střechu i fasádu. Nejvýraznější změna bude v horní hale, která získá charakter obchodní pasáže, řekla dnes ČTK Nikola Lörinczová, mediální zástupkyně českého ateliéru A8000, který navrhl interiéry.
„Rekonstrukce navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní je hlavní celková revitalizace památkově chráněné výpravní budovy a jejího okolí. Funkční moderní nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Podle mluvčí SŽ Radky Pistoriusové se výpravní budova takto komplexně nikdy neopravovala.
Obnova, jejíž klíčovou myšlenkou je propojení nádraží s městem, vrátí podle Lörinczové nádraží architektonickou kvalitu a život do nevyužívaných prostor. „Nejvíce se změní běžný pohyb cestujících. Nově budou moci využít jasný centrální prostor pokladen, nakoupit si v pasáži a zajít před odjezdem na oběd do restaurace na nástupišti, která oživí nevyužívaný prostor za nádražím,“ řekla Lörinczová. Horní hala se prosvětlí. Ateliér A8000 změní barevnost. „Stejně jako před 50 lety budou interiéru vévodit citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží získá ztracenou noblesu. Interiér doplní odolný sedací nábytek,“ uvedla. Hlavní hala dostane repliku historické dlažby.
„Historické části renovujeme s respektem a nové budujeme s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo v harmonii. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by měl být jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní je poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ řekl architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000. Ateliér stojí například za revitalizací autobusového a vlakového nádraží v Českých Budějovicích a Chebu a podílí se na nové podobě nádraží v Brně.
Zásadní úprava čeká i pokladny a infocentrum. Cestující si koupí jízdenky od všech dopravců na jednom místě. „Architekti usilují o zpřehlednění prostoru a jeho vizuální sjednocení. Ústřední pokladny spojí černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety budou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomohou systémy orientace,“ řekla Lörinczová. Celý prostor budou hlídat bezpečnostní kamery. Podle oblastního šéfa SŽ Radka Makovce budou ve spodní hale a před ní obchody a služby typu kadeřnictví, bude tam ale i městská policie.
Hlavní nádraží v renesančním a secesním slohu patří k architektonickým dominantám centrální Plzně. Na rozdíl od většiny výpravních budov v ČR stojí uprostřed kolejiště. Budova, kterou projde asi 19 000 cestujících denně, je od roku 2000 památkově chráněná. Rekonstrukce navazuje na opravy kolejišť a nástupišť v minulých letech.