Článek
Dohodli se na tom náměstci pro dopravu Plzeňského kraje a Plzně Pavel Čížek a Aleš Tolar (oba STAN). Úsek má měřit asi 7,5 kilometru, většinu postaví kraj.
Zhruba pětikilometrový úsek, který by měl stavět kraj, přijde na víc než 30 milionů korun, řekl dnes ČTK Čížek. Kraj se podle něj bude snažit získat dotaci EU z programu ITI. „Pokud se to podaří, vyhlásíme výběrové řízení a ještě letos by se mohlo začít se stavbou,“ řekl.
Trať na původní trase mezi Chrástem a městskou čtvrtí Doubravka přestala pro železniční dopravu sloužit v roce 2018 po zprovoznění tratě s nejdelším železničním tunelem v Česku z Ejpovic do Plzně. O využití původní části tratě se hovoří už několik let. Město tam o cyklostezce uvažovalo delší dobu, kraj později přišel s nápadem využít jednu kolej pro turistickou atrakci – jízdy drezínou. Z toho projektu nakonec sešlo a kraj se vrátil k myšlence cyklostezky. Získal už i pozemky bývalé tratě.
Tento týden se zástupci kraje, města a odborníci na dopravu i cyklodopravu sešli na jednání a dohodli se, že stavbu cyklostezky posunou dopředu. „Kraj začne nejspíš ještě letos s budováním 3,5 metru široké asfaltové stezky z Chrástu až za Chlumek, kde město vybuduje sjezd z bývalé dráhy a propojí nový úsek stezky se současnou naučnou turistickou stezkou. Zároveň město začne dělat to, s čímž dosud otálelo, a sice projektovat úpravu zbylé části bývalého drážního úseku na cyklostezku od Chlumku až po tunelový portál na Doubravce,“ uvedl Tolar. Plzeň má podle něj na zhruba 300 metrů dlouhý sjezd z bývalé dráhy a jeho propojení na naučnou turistickou cestu v letošním rozpočtu vyčleněny tři miliony korun.
Pro zbývajících asi 2,5 kilometru cyklostezky musí město nejdřív získat od Správy železnic pozemky v bývalém tělese dráhy. Dostavba zbytku cyklostezky by měla podle Tolara přijít město na zhruba 15 až 20 milionů korun.
Po dokončení stavby tak budou moci podle něj cyklisté využívat celý 7,5 kilometru dlouhý úsek bývalé tratě s ideálním výškovým uspořádáním, v budoucnu sem může být převedena i páteřní cyklotrasa číslo 3.
„Nová asfaltová stezka zabere jen zhruba polovinu šíře bývalého drážního náspu. Zbude tak na něm dostatek prostoru pro projektování i dalšího způsobu využití do budoucna. Nabízí se cyklostezku časem doplnit o souběžnou přírodní stezku pro běžce, ale i odpočinková a vyhlídková místa na Berounku nebo prvky pro umístění železničních artefaktů a jiných atrakcí připomínající někdejší železnici,“ dodal Tolar.