Článek
V místní sklárně letos pracují studenti Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské z Valašského Meziříčí a ze Státní sklářské školy z německého Rheinbachu nedaleko Bonnu. Nejprve svá díla vytvoří v huti foukáním nebo jinými sklářskými technikami, s pomocí místních sklářů je ještě dobarvují, brousí či jinak upravují. Hotové práce budu v Anníně vystavené vedle výrobků z předchozích ročníků, řekla dnes ČTK kurátorka sympozia Jitka Lněničková.
Z každé školy přijeli tři studenti s jedním pedagogem. Všichni, včetně učitelů, vytvoří minimálně jedno dílo. Mohou to být misky, vázy, poháry či abstraktní skleněné plastiky. Účastníci sympozia připraví vždy předem návrh a předběžně ho konzultují. Když přijedou do Annína, na místě se dohodnou se skláři a s brusiči, kteří jim řeknou, co z jejich představ a návrhů je reálné a proveditelné. Společně pak pracují na finální podobě. „Sympozium je vždy experiment, je to příležitost, aby si studenti i profesoři ověřili nové techniky, které by třeba jinak nezkusili, i aby se učili navzájem od sebe, protože každá sklářská škola má trochu jinou koncepci a vede studenty trochu jinak,“ řekla Lněničková.
Sympozium má každý rok jiné téma. Loni přijeli studenti a pedagogové z vysokých škol a tvořili na téma Sen v hlubokém lese, v minulosti to byl třeba suvenýr ze Šumavy, letos je to téma Zvedl se vítr. „Čekám, jak si s tím studenti poradí, výsledky první várky uvidíme až zítra, protože zatím jsou v chladicí peci. Například jeden nádherný návrh jsou takové silné skleněné nitě, které se točí ve víru. Další návrh jsou mísy organických tvarů, které se vlní ve větru,“ řekla Lněničková.
Hotové výrobky zůstávají ve sklářském muzeu v Anníně, kde je už bohatá kolekce desítek prací z předchozích sympozií. „A vzhledem k tomu, že sympozia jsou tady od roku 2015 a někteří účastníci z těch mladých výtvarníků už se stačili proslavit, tak tady máme už i díla opravdu slavných sklářských výtvarníků,“ dodala Lněničková. Sympozium pokračuje do neděle, po celou dobu je otevřené pro veřejnost, takže každý může sledovat, jak se původní návrh na papíře či v modelu proměňuje v umělecké dílo.