Hlavní obsah

Dopravní podnik v Plzni startuje náborovou kampaň kvůli odchodům řidičů do penze

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Plzeňským městským dopravním podnikům (PMDP) odejde do tří let do důchodu 40 ze současných 550 řidičů.

Článek

Stoprocentní městská firma proto zahájila náborovou kampaň, jejímž cílem je odcházející řidiče nahradit. Má podpořit zájem o řízení vozidel MHD. Zájem o řízení mají ženy, jejich podíl roste, řekl ČTK mluvčí René Vávro. V celé ČR podle něj teď chybí přes 5000 řidičů autobusů.

„Odchody řidičů do starobního důchodu řešíme každoročně a prozatím se nám dařilo stavy doplňovat. Velice nám také pomáhá, že se někteří rozhodnou pracovat i přes důchod, ale těch je čím dál méně,“ uvedl.

Podnik se podle šéfa Jiřího Ptáčka nejvíce obává úbytku řidičů trolejbusů, protože jde o náročné povolání. Řidiči teď navíc preferují více volného času, méně přesčasů a benefity. „Podařilo se nám je částečně nabrat koncem minulého roku a letos. Předpokládáme, že deficit, který byl způsoben především zvýšením počtu řidičů, bude doplněn do konce dubna,“ řekl.

Problémy s řidiči mají podle Ptáčka už několik let všechny dopravní podniky v ČR. „V celé zemi chybí aktuálně přes 5000 řidičů autobusů a se stárnoucí populací bude tento handicap jen narůstat. Personální zajištění řidičů tak bude pro všechny dopravce rok od roku náročnější, a tedy i nákladnější,“ uvedl Vávro. PMDP se do většího propadu dostaly naposledy v roce 2016, od té doby se zatím daří stavy naplňovat. Fluktuace řidičů PMDP je stále velmi nízká a za loňský rok činila 3,5 procenta.

Podnik podle generálního ředitele kvituje zvýšený zájem žen o řízení vozů MHD. Podíl žen je teď asi desetinový. Začínaly jako řidičky tramvají a nyní řídí už i trolejbusy a tramvaje. „Jejich zvýšený zájem nás velmi těší,“ uvedl. U tramvají je podle něj podíl žen 35 procent, zvyšuje se ale i jinde, kde je potřeba vyšší kvalifikace. Autobusy a trolejbusy řídí v Plzni 13 procent žen.

„Schopnost řídit je podmíněna pravidelným a úspěšným absolvováním zdravotních prohlídek,“ uvedl mluvčí. U PMDP je nejstarší 72letý řidič. Nejdéle pracujícím je řidič autobusu, který pozici vykonává od roku 1981.

„Průměrná mzda řidičů se liší podle dosažené kvalifikace. Každoroční růst je zakotven v kolektivní smlouvě. Pro letošek je to deset procent,“ řekl Vávro. Aktuální průměrná mzda řidiče trolejbusů je 43.000 až 46.000 Kč. Mezi benefity patří stravenky, příspěvek na penzijní připojištění a životní pojištění či příspěvky na kulturní a sportovní akce a na vzdělávání.

Doporučované