Článek
Stoprocentní městská firma proto zahájila náborovou kampaň, jejímž cílem je odcházející řidiče nahradit. Má podpořit zájem o řízení vozidel MHD. Zájem o řízení mají ženy, jejich podíl roste, řekl ČTK mluvčí René Vávro. V celé ČR podle něj teď chybí přes 5000 řidičů autobusů.
„Odchody řidičů do starobního důchodu řešíme každoročně a prozatím se nám dařilo stavy doplňovat. Velice nám také pomáhá, že se někteří rozhodnou pracovat i přes důchod, ale těch je čím dál méně,“ uvedl.
Podnik se podle šéfa Jiřího Ptáčka nejvíce obává úbytku řidičů trolejbusů, protože jde o náročné povolání. Řidiči teď navíc preferují více volného času, méně přesčasů a benefity. „Podařilo se nám je částečně nabrat koncem minulého roku a letos. Předpokládáme, že deficit, který byl způsoben především zvýšením počtu řidičů, bude doplněn do konce dubna,“ řekl.
Problémy s řidiči mají podle Ptáčka už několik let všechny dopravní podniky v ČR. „V celé zemi chybí aktuálně přes 5000 řidičů autobusů a se stárnoucí populací bude tento handicap jen narůstat. Personální zajištění řidičů tak bude pro všechny dopravce rok od roku náročnější, a tedy i nákladnější,“ uvedl Vávro. PMDP se do většího propadu dostaly naposledy v roce 2016, od té doby se zatím daří stavy naplňovat. Fluktuace řidičů PMDP je stále velmi nízká a za loňský rok činila 3,5 procenta.
Podnik podle generálního ředitele kvituje zvýšený zájem žen o řízení vozů MHD. Podíl žen je teď asi desetinový. Začínaly jako řidičky tramvají a nyní řídí už i trolejbusy a tramvaje. „Jejich zvýšený zájem nás velmi těší,“ uvedl. U tramvají je podle něj podíl žen 35 procent, zvyšuje se ale i jinde, kde je potřeba vyšší kvalifikace. Autobusy a trolejbusy řídí v Plzni 13 procent žen.
„Schopnost řídit je podmíněna pravidelným a úspěšným absolvováním zdravotních prohlídek,“ uvedl mluvčí. U PMDP je nejstarší 72letý řidič. Nejdéle pracujícím je řidič autobusu, který pozici vykonává od roku 1981.
„Průměrná mzda řidičů se liší podle dosažené kvalifikace. Každoroční růst je zakotven v kolektivní smlouvě. Pro letošek je to deset procent,“ řekl Vávro. Aktuální průměrná mzda řidiče trolejbusů je 43.000 až 46.000 Kč. Mezi benefity patří stravenky, příspěvek na penzijní připojištění a životní pojištění či příspěvky na kulturní a sportovní akce a na vzdělávání.