Článek
Požadují, aby zůstalo zachované, protože je celoročně hojně využívané piloty z ČR i z ciziny, leteckými a parašutistickými školami, fungují tam firmy, muzeum a letecká záchranná služba. Na 400hektarové ploše má být podle usnesení vlády strategický podnikatelský park, kde by mohla stát továrna na výrobu baterií do elektroaut, tzv. gigafactory, o níž uvažuje třeba Volkswagen.
Desítky protestujících budou dnes veřejnosti ukazovat, že areál není opuštěný, nevyhovující a bez provozu, což se podle nich tvrdí v podkladech pro vládu a v médiích. „Za loňský rok tam bylo evidováno 19.563 pohybů vnitrostátních i mezinárodních a meziročně to stále roste,“ uvedl Marek Javorský, který podal trestní oznámení kvůli záměrnému zamlčování čilého provozu. Tvrdí, že tam přistává a vzlétá 50 místních letadel i další cizí stroje, využívá ho armáda i NATO a funguje tam 70 firem.
„Chceme, aby letiště zůstalo zachované, aby se nebourala plně funkční dráha, a nejlépe aby se ještě prodloužila,“ řekla za provozovatele letadel Tereza Vlková. Pokud by na vedlejších nevyužitých pozemcích vznikla gigafactory, dokážou společně existovat. Provozní plochy letiště, administrativní budova s odbavovací halou, hangáry a řídicí věž v žádném případě nejsou brownfieldem, uvedl Javorský.
Podle Michala Švihly, zástupce škol, aeroklubů a pilotů, je letiště strategické a důležité pro celý region i v případě přírodních katastrof a krizových situací. „Je jediné takto velké mezi Prahou a Norimberkem,“ řekl. Podle něj stát po válce plánuje pomoci s obnovou Ukrajiny a gigafactory by se mohla umístit tam. S projektem továrny na 400 hektarech nesouhlasí ani okolní obce. Obávají se ubytoven s tisíci zahraničními dělníky, problémů s dopravou, vodou i ekologií. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) má do 31. srpna vládě říct, zda armáda letiště potřebuje.