Článek
Stavební práce mají skončit na podzim 2024, doprava zůstane částečně zachovaná, uvedlo hejtmanství v tiskové zprávě. Od roku 2017 má odborný posudek, uvnitř jsou poškozená lana, která je potřeba vyměnit.
Rekonstrukce začne středními komorovými nosníky, skončí přeložkami sítí.
„Probíhající zadávací řízení je nakonec dvoukolové. V prvním kole budou uchazeči prokazovat kvalifikaci. Wonkův most je stavba významná nejen dopravně, ale také stavebně technicky. Délka přemostění je 170 metrů, šířka přes 22 metrů, jeho oprava žádá zkušenost,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).
Přihlášky do prvního kola řízení mohou uchazeči podat do 4. ledna příštího roku. Následovat bude druhé kolo, současně se budou vypracovávat inženýrská opatření. V létě by potom měla začít oprava. Stavební firma bude mít na práce 11 měsíců, ale kvůli zimní přestávce se očekává dokončení na podzim 2024.
Financování tak bude rozdělené do dvou let. Předpokládaná cena je 170 milionů korun. „Bohužel se nám na nedávné schůzce s ministrem Martin Kupkou nepodařilo vyjednat finanční podporu od státu na opravu. Financování rozložené do dvou let nám umožní investovat do krajských silnic. Samosprávám jsme se zavázali, že budeme opravovat silnice například po položení kanalizací a vodovodů. Závazkům chceme dostát,“ řekl Kortyš.
Zástupci kraje plán projednali s vedením pardubického magistrátu. Pardubice plánují opravu mostu kpt. Bartoše, nebo stavbu zcela nového mostu. Dopravní omezení na dvou mostech přes Labe naráz by způsobila komplikace v dopravě.
„Jsem rád, že jsme si s panem náměstkem (Kortyšem) potvrdili soulad, že chceme intenzivně koordinovat opravu mostu Pavla Wonky tak, aby se časově nepotkaly s aktivitami města na mostu na ulici kapitána Bartoše, jež budou vycházet z výsledku prohlídky jeho statiky,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
Uvnitř Wonkova mostu zkorodovala některá nosná lana. Stavební firma je musí vyměnit. Závady odborníci odhalili v roce 2107. Zemní práce na výstavbě mostu začaly v 1955, v roce 1960 byl most slavnostně otevřen a jmenoval se most Československo sovětského přátelství. Současný název nese od roku 1990.
„Zajímavý je mimo jiné tím, že jde o první monolitický most z předpjatého betonu v zemi. Most ve své historii prošel několika opravami. Ta poslední, jejíž cena dosáhla 220 milionů korun, byla dokončena v roce 2006,“ uvedl Michele Vojáček z krajského tiskového odboru.