Článek
Věnuje se firmě, která v druhé polovině minulého století byla synonymem úspěšného podniku, vyráběla oblíbené elektrospotřebiče, dala jméno populárnímu hokejovému klubu a zaměstnání v ní našlo mnoho obyvatel města, uvedla mluvčí muzea Kateřina Procházková Skůpová. Výstava je dostupná na stránce tinyurl.com/pardubickatesla.
„Nejstarší historii slavné pardubické továrny jsme popsali v předchozí webové výstavě Telegrafia – babička Tesly. Příběh jsme opustili na konci druhé světové války. Po ní následovala národní správa, přeměna na národní podnik, nový název a zcela nová éra,“ uvedl autor výstavy historik Zdeněk Horák.
Pode něj byl nový název zvolen k poctě vědce a vynálezce srbského původu Nikoly Tesly, který mimo jiné studoval i v Praze na Karlově univerzitě. Zemřel v roce 1943 v USA a díky popularitě slovanských Srbů a Jugoslávie v českém prostředí bylo jeho jméno v názvu přijato příznivě. „Po roztržce mezi Jugoslávií a Sovětským svazem se českoslovenští komunisté museli s pojmenováním Tesla nějak ideologicky vyrovnat , krátkodobě se tedy užívalo poněkud těžkopádně znějící vysvětlení, že Te-sla znamená zkratku technika slaboproudá,“ uvedl Horák.
Tesla vyráběla především slaboproudou elektroniku – telefonní zařízení, radiopřijímače, televizory nebo radiolokační zařízení. K původním třem provozovnám v Pardubicích časem přibylo výzkumné pracoviště v Kokešově – Opočínku, na konci 50. let začal rozvoj areálu u Zámečku. O jednotlivé segmenty výroby se také dělily další Tesly v Československu, například rozhlasové ústředny převzala Tesla Valašské Meziříčí a televizory Tesla Orava.
Pro Pardubice měla existence elektrotechnického podniku velký význam. Pro zaměstnance vzniklo sídliště Tesla se svobodárnami, jeslemi a mateřskou školkou. V polovině 60. let rostly výškové domy v ulici S. K. Neumanna a později nová sídliště u Slovan. Továrna potřebovala vlastní školství a měla výrazný vliv na městskou dopravu a komunikační síť, stejně jako na sport, dostupnost zdravotní péče či rekreační vybavenost. „Bez nadsázky lze pro dobu 50. až 80. let říci, že Tesla byla Pardubice a Pardubice Tesla,“ uzavírá Horák.
V roce 1991 podnik zkrachoval a areály byly postupně opuštěny. Později firmu koupila společnost Foxconn.