Hlavní obsah

Východočeské muzeum připravilo webovou výstavu o náhražkách kávy

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Východočeské muzeum v Pardubicích spustilo další webovou výstavu, jejím tématem je známá pardubická firma Kávoviny, dříve podnik Franckovka, která vyráběla kávovinové náhražky.

Článek

Výstava částečně nahrazuje vánoční program, který se nemůže uskutečnit kvůli pandemii koronaviru, uvedlo muzeum v tiskové zprávě.

Pardubickou továrnu založil Jindřich Franck v roce 1896. Jeho pravá pardubická Franckovka byl v 19. a 20. století nápoj proslulý široko daleko. Pražírna kávovin založená podnikatelem německého původu Johannem Heinrichem Franckem (1792-1867) si Pardubice vybrala, protože město bylo napojené na železnici a lokalita byla vhodná pro pěstování čekanky.

„Návštěvníci muzea si letos musí odpustit Sladké Vánoce a s nimi spojené občerstvení na nádvoří s přáteli. Připravili jsme jim tedy náhražku na našem webu. K prohlédnutí výstavy Pravá pardubická Franckovka rozhodně doporučujeme pohodlné křeslo, dobré připojení k internetu a nezbytný šálek melty nebo kávy,“ řekl ředitel muzea Tomáš Libánek.

Kávoviny dřív nahrazovaly zrnkovou kávu, která nebyla cenově tak dostupná, aby si ji mohl dovolit každý. Kávové náhražky se vyráběly od počátku 19. století, jejich velká obliba trvala do poloviny 20. století. „Cílem bylo napodobit skutečnou kávu co do chuti, aromatu, barvy, a to vše za využití méně exkluzivních plodin,“ řekl autor výstavy Michal Hambálek.

Franckovka, perola, melta, karo a další náhražky se pražily z čekanky, obilovin, fíků i dalších plodin. Způsob přípravy a podávání byl trochu jiný než dnes. Vařily se a nechávaly odstát a často se také přidávaly k pravé kávě jako přísady, uvedlo muzeum.

Franckova firma hodně investovala do reklamy, muzeum tak má ve sbírkách její sběratelské kartičky, plakáty a cedule, drobné tisky s pohádkami nebo obrázky zvířat i reklamní kalendáře. „Dokonce tu máme i reklamní vystřihovací betlém, do kterého jsou propašovány výrobky Franckovy továrny. Unikátem je i miniaturní kupecký krám pro panenky, ve kterém nechybí minivýrobky firmy,“ řekl autor výstavy.

Pojmenování Franckovka se do názvu podniku dostalo oficiálně v roce 1941. Po válce byla v továrně zavedena národní správa a nakonec zmizelo i Franckovo jméno z názvu. V roce 1948 byla firma začleněna do národního podniku Kávoviny. Nástupnickou firmou je akciová společnost Kávoviny založená v roce 1991.

Doporučované