Článek
V centru Pardubic deset měsíců fungují na parkovacích místech čidla, která sledují obsazenost, poznají, jestli motorista zaplatil parkovné nebo je držitelem parkovací karty nebo naopak stojí na parkovišti bez zaplacení.
„Jsme schopni si lépe určit, na která místa se mají hlídky více zaměřit a kdy. Nejčastěji bývá problém na Pernštýnském náměstí, kde je nejdražší tarif. Tam můžeme zajet několikrát za den a vždycky někoho ulovíme. Pak také náměstí Legií, je tam nedostatek parkovacích míst,“ řekl Sejkora.
Do statistik promlouvá i postupná změna chování řidičů. V dubnu 2020 vláda na nějakou dobu zrušila poplatky za parkování a znovu obnovené placení akceptovali lidé pozvolna. „Zatímco informace o neplacení parkování k lidem dorazila ihned, návrat k povinnosti platit řidiči vstřebávají podstatně déle, někdy to trvá i rok,“ řekl Sejkora. Situace se ale podle něj zlepšuje a platební morálka řidičů se vrací do doby před covidem.
Řidiči by podle Sejkory neměli ignorovat výzvu za stěračem. Když nezaplatí do 15 dnů, přestupek si přebírá magistrát, což může být dražší, dodal. „Vysoké procento těchto přestupků se proto řidiči snaží vyřešit přímo s městskou policií,“ řekl.
V centru Pardubic je přes 3000 parkovacích míst v několika zónách. Parkování řidičům podle mluvčího usnadňují elektronické tabule, které ukazují obsazenost v lokalitách placeného stání.
Vloni od ledna do října městská policie uložila pokuty ve výši 879 000 korun za 7990 přestupků. Za deset měsíců letošního roku je to 1,383 milionu korun a 11 838 přestupků. „Počet zjištěných přestupků nerovná se počet udělených pokut. Jsou i jiné způsoby řešení, zejména domluvy a správní orgán. Počet přestupků vzrostl o 48 procent, nárůst uložených pokut je o 56 procent,“ řekl Sejkora.