Článek
Organizace zveřejnila podklady pro zjišťovací řízení, zda je nutné posuzování vlivu záměru na životní prostředí (EIA). Hlavním cílem stavby je zvýšení kvality odbavení cestujících v osobní dopravě a dosažení standardů evropských železnic, uvedla Správa železnic.
Podle organizace špatný stav trati výrazně zvyšuje náklady na údržbu a zvyšuje riziko různých poruch, což má dopad na plynulost železniční dopravy. Součástí stavby bude také vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Zámrsk. V plánu jsou rovněž úpravy trakčního vedení. Součástí stavby je rekonstrukce železničních stanic Choceň, Zámrsk a Uhersko a zastávek Sruby, Dobříkov u Chocně a Sedlíšťka. Vznikne také odbočka Sruby, aby byl vliv stavby na výluky co nejmenší.
V budoucnu by měly vlaky v úseku jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině. „Novou maximální rychlost pak bude na úseku možné zavést po odstranění všech železničních přejezdů, což bude předmětem samostatných staveb,“ uvedl před časem mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Délka rekonstruovaného úseku na koridorové trati je 15,5 kilometru.
Modernizaci plánuje SŽ zahájit v únoru 2027 a dokončit v květnu 2030. V budoucnu by se měl rekonstruovat i další úsek trati, Pardubice–Uhersko. Aby mohly vlaky z Pardubic pokračovat směrem na Moravu rychlostí 200 kilometrů v hodině, bude nutné vybudovat novou trať mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Trať povede dvojicí tunelů – Hemže o délce 1160 metrů a Oucmanice se 4985 metry. Současná trasa se tak zkrátí přibližně o 2,4 kilometru. Nynější trať Správa železnic zachová a propojí s tratí novou. Správa železnic předpokládá stavební práce v letech 2030 až 2034.
Na prvním železničním koridoru přes Pardubice loni Správa železnic dokončila modernizaci desetikilometrového úseku mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Náklady dosáhly 4,16 miliardy korun, práce byly z poloviny financovány z úvěru Evropské investiční banky.