Článek
V současnosti stavbaři kromě opravy kolejiště a nástupišť pracují na centrální výškové části s hotelem, kde kromě jiného instalují eskalátory z odbavovací haly do podchodů, vše má být hotové v první polovině příštího roku. Ve druhé etapě je v plánu komplexní rekonstrukce nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem, uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
„To vše s ohledem na historické prvky a požadavky památkové ochrany. Příprava této etapy projektu by měla být dokončena v příštím roce, termín následné realizace se bude ještě upřesňovat podle schválené podoby rozpočtu,“ uvedl Gavenda.
Nádraží stojí v místě bývalého cukrovaru, který zničily válečné nálety. Jednu z nejvýznamnějších poválečných funkcionalistických staveb navrhl architekt Karel Řepa společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou. Státní zakázku projektovali na konci 40. let minulého století, stavební práce trvaly do roku 1958. První vlak přijel 1. května 1958.
Řepa si oblíbil střídání neomítaného a omítaného zdiva a částí obložených keramickými dlaždicemi. Podobně vypadá i nádražní budova, ve spodním partiích jsou černé obklady, další část tvoří cihlově červené dlaždice. Prostornou odbavovací halu prosvětlují zazděné luxfery v horních partiích. Kratší stěny uvnitř zdobí mozaiky zvěrokruhu a mapy s československými městy, které jsou propojené železnicí. Na podélných zdech nad pokladnami jsou novodobé fotografie zajímavých míst Pardubického kraje.
Ve východním křídle je například dopravní kancelář, západní část zahrnuje technické zázemí i nájemní prostory. S výpravní budovou je spojen sedmipatrový hotel, který v současnosti prochází rekonstrukcí. V budoucnu v něm bude školicí středisko SŽ.