Článek
Stavět by se pak mělo začít koncem roku 2023 a práce potrvají 68 měsíců. Stavba bude největší ucelenou modernizací železničního uzlu v síti Správy železnic, náklady se odhadují na 10,4 miliardy korun.
Nyní tam vlaky projíždějí rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu, díky modernizaci se rychlost zvýší na 80 kilometrů v hodině. Zkrátí se tím doba průjezdu vlaků. Uzel Česká Třebová je důležitý pro osobní i nákladní železniční dopravu, poslední zásadní rekonstrukcí přitom podstoupil v 50. letech minulého století.
Při modernizaci vzniknou také bezbariérová nástupiště. Nynější podchod pod stanicí se prodlouží, a nahradí tak dosluhující podchod, který slouží pro přístup do lokality za nádražím. Místo něj bude lávka. Všechna nástupiště i výstupy z podchodu také mají být vybaveny novým zastřešením. Nová nebo opravená nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Stavbaři zmodernizují rovněž více než 58 kilometrů kolejí, na kterých upraví 400 výhybek. Obnova čeká 30 mostů a 15 propustků.
Celá železniční stanice bude nově zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha. Přestavba bude provedena i na navazujících úsecích do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Stavební práce budou rozděleny do více než dvou desítek na sebe navazujících etap tak, aby byl po celou dobu zajištěn plynulý a bezproblémový železniční provoz.
Správa železnic v září vybrala zhotovitele projektové dokumentace. Vytvoří ji za 257,8 milionu korun firma SUBO-SUPRA-SUEU, jejímž vedoucím společníkem je SUDOP Brno.