Článek
ČTK to řekl starosta městského obvodu V Jiří Rejda (ANO). Město věří, že se s provozovateli sdílené mobility domluví smírčím způsobem, v záloze má ale přísnější opatření, dodal náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
„Městské obvody teď mají za úkol analyzovat, jakým způsobem se u nich koloběžky parkují. Když budeme mít validní informace, dejme tomu v půlce léta, rozhodneme o dalším postupu, což může znamenat zpřísnění režimu. Provozovatelům koloběžek jsem dal velmi zřetelně najevo, že stav, kdy se koloběžky různě povalují po chodnících, je pro nás nepřijatelný. Požádal jsem o zajištění nápravy,“ řekl Hrabal.
Města teď mají víc možností. Ještě předloni ministerstva tvrdila, že když je na chodníku zaparkovaná sdílená elektrokoloběžka, nejedná se o zvláštní užívání veřejného prostranství. „Že to je něco jiného, když si tam někdo dá reklamu, rozbalí cirkus. Pak Hradec Králové chtěl jít cestou zpoplatnění, Ministerstvo vnitra uznalo, že se jedná o užívání veřejného prostranství,“ řekl pardubický zastupitel Petr Kvaš (ODS), v minulém období byl náměstkem primátora pro dopravu.
V Hradci Králové v roce 2021 zakotvili poplatek parkování elektrokoloběžek do novely vyhlášky o místních poplatcích. Ministerstvo vnitra správnost postupu potvrdilo v únoru 2022. Firmy následně koloběžky z města odvezly.
„Máme díky tomu velmi silný nástroj, jestli chce firma mít někde stanoviště koloběžek, měla by za něj platit. Dřív jsme jim řekli, že tam stanoviště nechceme, oni si ho tam stejně udělali a nemohli jsme s tím nic dělat. Zákony zůstaly stejné, jen názory úředníků se změnily,“ řekl Kvaš.
Občanský zákoník podle Kvaše umožňuje městu povalující se koloběžky odvézt na své náklady a uskladnit někde, kde nepřekážejí. Což už loni dělal městský obvod V a bude v tom pokračovat, uvedl starosta Rejda. Zároveň má možnost firmy za nedomluvený zábor veřejného prostranství pokutovat.
„Loni jsme na vlastní náklady odváželi koloběžky do skladových prostor, když si firma po třech týdnech na ně vzpomněla, tak nás oslovila. Mohla si je vyzvednout pouze v pracovní době. Firma přicházela o zisky, protože koloběžky neměla v oběhu. V jednu chvíli jsme jich sesbírali fakt velkou hromadu,“ řekl Rejda.
Město ve správním řízení podle Rejdy také udělilo na začátku letošního roku pokutu. „Firma byla pokutována odhadem mezi 10.000 a 15.000 korunami. Jako překážka na komunikaci je to přestupek, ale musí tam přijet hlídka městské policie, nafotit to, zdokumentovat, pak se to musí předat správnímu oddělení, je to delší proces. Vzhledem k tomu, že začala sezona, od příštího týdne asi zase přistoupíme ke svozu koloběžek,“ řekl Rejda.
V Pardubicích jsou dva provozovatelé elektrokoloběžek, od roku 2020 společnosti Bolt, na jaře 2021 přišel Lime. Starosta Rejda uvedl, že v jeho obvodu bývají koloběžky pohozené za budovou Letka, kde je restaurace, přitom je parkovací místo na Dukelském náměstí. Koloběžky bývají ve velkém na ulici S. K. Neumanna nebo v ulici Na Spravedlnosti, dodal starosta. „Máme pracovní četu, která uklízí nepořádek, akorát je kovový. Je to rychlejší řešení než správní řízení,“ uvedl Rejda.