Hlavní obsah

Pardubický kraj chce od roku 2024 opravovat silnice úsporněji a ekologicky

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Pardubický kraj chce při opravách krajských silnic zavádět od roku 2024 úspornější metody, které mají zvýšit životnost vozovky. Materiály budou také šetrné k životnímu prostředí. Kraj použije například recyklované materiály.

Článek

„Chci zdůraznit, že se jedná o prozkoumané a ověřené metody. Nejdeme experimentovat za erární peníze s novými nápady. Jde spíše o to, jít s dobou a zavést do praxe moderní postupy, které ušetří peníze, čas a budou šetrné k přírodě,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

Kraj spolupracoval na návrzích řešení s odborníky z ČVUT v Praze a soukromými projektanty. Některá řešení už kraj používá, například upravená asfaltová pojiva a směsi, které déle vydrží. „Další novinky budeme na základě doporučení odborníků teprve zavádět v příštích letech. Jedná se například o nízkoteplotní směsi asfaltu, recyklaci za studena, větší využití recyklátů a další úpravy technologií,“ řekl náměstek hejtmana.

Kraj si od využití nových technologií slibuje vyšší kvalitu vozovky a odolnější povrchy, nižší uhlíkovou stopu užívaných materiálů i energetickou náročnost. Díky nízkoteplotním směsím by například mělo být možné i uvést silnice dříve do provozu.

„Chceme vyvolat diskuzi s výrobci asfaltových směsí i stavebními firmami. Dát jim vědět, co Pardubický kraj bude při rekonstrukcích od roku 2024 požadovat a poskytnout jim čas na přípravu. Projektanti budou naše nové požadavky zapracovávat do připravovaných plánů již roku 2023, ale využívání těchto technologií nastane až v roce 2024,“ řekl Kortyš.

V letošním roce Pardubický kraj opravuje 30 silnic za více než 610 milionů korun. Na příští rok je v plánu dalších 24 rekonstrukcí za 780 milionů korun. Hejtmanství se snaží získat dotace na rekonstrukci mostů v Pardubicích a Řečanech nad Labem na Pardubicku.

Některé plány ale může podle Kortyše ohrozit energetická krize. Vyšší ceny plynu a elektřiny se negativně promítnou do krajského hospodaření. „Je nutné, aby stát poskytl více peněz na oprav silnic druhých a třetích tříd i budování dálničních přivaděčů, protože náklady výrazně rostou,“ řekl Kortyš.

Doporučované