Hlavní obsah

Pardubický kraj by mohl nasadit na méně vytížených trasách menší autobusy

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

V Pardubickém kraji by mohly jezdit po méně vytížených trasách poptávkové autobusy. Jsou menší než klasické, reagují na zájem cestujících a nemusejí nutně objíždět celou trasu.

Článek

Méně najetých kilometrů i menší autobusy znamená úsporu. Pomůže to ale podle kraje i k zajištění dopravy v místech, kde je po ní poptávka a zároveň se tam nevyplatí provozovat klasickou linkovou autobusovou dopravu. „Jednal jsem se společností CITYA a uvažuji o tom, že bychom jejich služby využili jako doplnění autobusové dopravy v určitých regionech Pardubického kraje,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

Brněnská firma CITYA v Říčanech v létě na měsíc zkušebně zdarma spustila sdílené nízkoemisní minivany. Pomocí aplikace s algoritmem jezdí zastávky i trasu co nejúsporněji a do budoucna by měly být plně elektrické. „Pardubický kraj poskytne tři oblasti k modelaci dopravních linek tam, kde už teď chybí kapacity, nebo je linka málo využita cestujícími meziměstskou dopravou. Dopravcům to může ušetřit řidiče, které tak bude možné nasadit na více frekventované spoje,“ řekl Kortyš.

Kraj o této možnosti uvažuje také kvůli nedostatku řidičů, který je dlouhodobý, protože autobusoví dopravci, kteří zajišťují dopravní obslužnost v Pardubickém kraji, se dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů. Během letních měsíců v době výluk na železnici byl problém ještě větší, protože řidiči a společnosti dávali přednost jízdám na výlukových trasách.

„Další problémy byly s odchodem některých šoférů do důchodu a v tuto chvíli začal opět řádit covid, což doléhá na všechny kraje. Řidiči z Ukrajiny měli navíc kvůli válce omezené vydávání řidičských licencí. Nové jízdní řády vstoupily v platnost na počátku září a další větší úpravy se budou dělat v prosinci. Během tohoto období dojde i k dílčím změnám na základě požadavků cestujících a starostů,“ dodal náměstek hejtmana.

Související témata:

Doporučované