Článek
ČTK to řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS). Kraj původně požadoval miliardu korun.
Pardubický kraj vypočetl škody na silnicích, které způsobila výstavba dvou úseků dálnice D35 v regionu, na 2,8 miliardy korun. Jednal pak o náhradě ve výši jedné miliardy korun. „Byl to startovací bod. Máme předložený návrh, že by ministerstvo dalo 400 milionů korun a my 600 milionů korun. Na letošní rok máme 140 milionů korun schváleno,“ řekl Kortyš.
V letošním roce tak kraj dostane 140 milionů korun, další roky pravděpodobně i zbylé peníze. Kraj potom dodá ze svého rozpočtu 600 milionů korun, a celou částku investuje do oprav vozovek. Jejich seznam připravuje, uvedl Kortyš. „S částkou 400 milionů korun jsem spokojený, budu dělat všechno proto, abychom ji dostali. Kde bych je jinak sehnal,“ řekl Kortyš.
Jde o trasy, které nebyly oficiálně schválené jako ty, po nichž jezdila těžká technika na stavbu. Ředitelství silnic a dálnic pak opravuje úseky, které byly schválené jako dotčené stavbou D35.
„Oficiální návozné trasy jsme měli v projektu, před zahájením stavby provádíme jejich pasportizaci, teď provádíme pasportizace po dokončení staveb. Myslím, že najdeme řešení, jak komunikace opravit, s tím se v projektu počítá,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Komplikovanější je podle Mátla vyčíslovat škody na cestách, které nebyly schválené jako návozové a jsou dál od samotné stavby dálnice. Stavby se kříží mezi sebou, materiál se vozí na velké vzdálenosti, uvedl. Navíc veřejné cesty může používat kdokoliv, upozornil.
„Z lomů, obaloven se nejezdí jen na stavby D35, jezdí se i na další stavby, rozlišovat, co je vinou zhotovitele dálnice D35, co vinou něčeho jiného, je složité, praktické nemožné,“ řekl Mátl.
První úsek D35 v Pardubickém kraji Opatovice - Časy je v provozu od konce loňského roku. Navazující část Časy - Ostrov má být uvedena do provozu 22. prosince.
Téma odškodnění se v kraji bude týkat i dalších staveb. Hejtmanství se obává, že škody, které vzniknou na silnicích při výstavbě dálničního tunelu Dětřichov na Svitavsku na budoucí dálnici D35, budou příliš vysoké. Hejtmanství proto chce od státu požadovat záruky, že se silnicím dostane úprav před zahájením stavby a také oprav po jejím ukončení.