Článek
Zahájení stavby se ale může zkomplikovat. Město potřebuje vystěhovat dům, který u budoucího terminálu stojí. Z části ho chce ubourat, aby vznikl mezi vlakovým a autobusovým nádražím průjezd. Z domu se v roce 2015 vystěhovali téměř všichni nájemníci, ve dvou bytech ale nadále bydlí tři senioři.
V původním plánu bylo dům zbourat celý. Kvůli třem nájemníkům od toho město ustoupilo. Teď se snaží s obyvateli bytů domluvit na tom, že se nakonec nemusí odstěhovat natrvalo, ale jen po dobu stavebních prací. Manželé Čápovi to v emotivním projevu při listopadovém zastupitelstvu odmítli. Helena Čápová uvedla, že prodělala těžké onemocnění, „unikla hrobníkovi z lopaty“ a s pomocí Boha získala druhý život. „Co je platno, že mám ještě jeden život, když druhý ho bezohledně ničí,“ řekla Helena Čápová. Podle ní vedení města nevratně ublížilo seniorům, kteří v domě žili a museli odejít. S manželem jen chrání své bydlení, řekla. Autobusový terminál podle ní mohl stát jinde.
Terminál, který město chystá, bude mít označení B a naváže na terminál městské hromadné dopravy, který už u nádraží stojí. Autobusové nádraží, které je teď o několik set metrů dál, pak už v provozu nebude.
V tendru zvítězila pražská firma BAK. Stavba nového terminálu jí potrvá zhruba rok. „Je to jedna ze staveb, kterou zrealizovat musíme, neboť majitel pozemku pod stávajícím autobusovým nádražím již deklaroval své rozhodnutí tuto plochu využít k nové výstavbě,“ řekl náměstek primátora Jan Nadrchal (ANO).
Původně měla být součástí stavby terminálu B i provozní budova, v níž měl najít zázemí například dopravní podnik či některé odbory pardubického magistrátu. Radnice ji z finančních důvodu nepostaví.
„Vzhledem ke stavu ekonomiky a městského rozpočtu jsme se však, podobně jako u jiných projektů, rozhodli přistoupit k úspornější variantě a z návrhu stavby vyjmout dostavbu administrativní budovy,“ řekl primátor Martin Charvát (ANO).
Lokalita u nádraží se postupně proměňuje. V sousedství přes hlavní silnici vznikne v areálu bývalého lihovaru administrativní komplex. „Pardubice získají ze západní strany zaslouženě důstojný vstup do města,“ uvedl Nadrchal.
Pardubice také chtějí letos vybudovat menší terminál u univerzity. „Zatímco terminál B řeší lepší propojení autobusové a vlakové dopravy a jejich napojení na městskou hromadnou dopravu, terminál Univerzita zabezpečí odpovídající infrastrukturu pro jeden z dopravních uzlů ve městě, kde dochází ke křížení regionální a městské hromadné dopravy. Jeho stavba vyjde zhruba na 27 milionů korun,“ dodal primátor.