Hlavní obsah

Pardubice varují, že po dokončení obchvatu Chrudimi bude ve městě víc kolon

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Druhá část obchvatu Chrudimi a Slatiňan, kterou stavbaři dokončili v prosinci, může v Pardubicích způsobit dopravní komplikace s tranzitní dopravou.

Článek

Větší kolony se očekávají zejména na příjezdové křižovatce u rafinerie Paramo. Krajské město dosud žádný obchvat nemá. ČTK to řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).

„Gratulujeme obyvatelům Chrudimi a Slatiňan, že se dočkali dokončeného obchvatu, oběma městům a okolním obcím to od dopravy nepochybně velmi uleví. Pro Pardubice už to tak radostné není, jelikož se ve směru od Nasavrk zvýší kapacitní vytíženost komunikace I/37,“ řekl Kvaš.

Řidiči, kteří podle Kvaše ušetří čas díky dostavěnému chrudimskému obchvatu, tak budou možná o to déle čekat na křižovatce u Parama. Na cestě do Prahy se pro ně stane překážkou. „Ke křižovatce se v kratším čase dostane více automobilů včetně vozidel tranzitní dopravy,“ řekl náměstek.

Podle posledních průzkumů jsou Pardubice třetím nejhorším městem v Česku v množství času stráveného v kolonách, řekl Kvaš. „Z velké části za to může právě křížení komunikace I/37 a komunikace I/2 u Parama, které tvoří úzké hrdlo na obou komunikacích první třídy,“ dodal Kvaš.

Na obchvaty čekají Pardubice řadu let. Severovýchodní obchvat je v přípravě nejdál, nicméně opakovaně měnil termín zahájení prací. Naposledy se měl se začít stavět na konci loňského roku, pak letos na jaře, nedávno pak silničáři posunuli možnost podat nabídky na stavební práce.

Silničáři vypsali tendr v režimu Design and Build loni v lednu. Stavební firma bude mít na starosti i projekt. Nabídky mohli zájemci posílat do loňského května. Kvůli dodatečným dotazům nakonec silničáři vydali novou uzávěrku podání nabídek, tedy na 24. března letošního roku. Stavět se tak nezačne dřív než v půlce letošního roku.

Stále také nejsou pro severovýchodní obchvat vykoupené všechny pozemky, silničáři zatím mají kolem 92 procent potřebných parcel. Šest vlastníků nesouhlasilo s nabídnutou cenou, proto začalo vyvlastňovací řízení. Údaje jsou ze srpna minulého roku. Zatím je hotový archeologický průzkum.

„Tento problém vnímám jako výzvu pro nového ministra. Pardubice po 20 letech stále nemají vyřešený žádný obchvat, přitom je potřeba, aby se krajskému městu tranzit vyhnul a doprava zde se stala plynulejší, což bez obchvatů nebude nikdy možné,“ řekl primátor Martin Charvát (ANO).

Severovýchodní obchvat se však týká jiného území. Stavba nazvaná I/36 Pardubice, Trnová - Fáblovka - Dubina propojí kruhový objezd v Poděbradské ulici u Globusu na příjezdu ve směru od Hradce Králové s kruhovou křižovatkou na Dubině na výpadovce na Holice. Druhým připravovaným obchvatem je jihovýchodní trasa. Má územní rozhodnutí. Obchvat propojí místní část Pardubičky se silnicí II/324 na Chrudim, napojí se na ni na kruhové křižovatce u Dražkovic. Pokud by vznikl i jihozápadní obchvat, bude kolem krajského města silniční okružní systém.

Doporučované