Článek
Pardubický kraj, kterému most patří, proto zahajuje informační kampaň, aby eliminoval dopravní komplikace. ČTK to dnes řekli zástupci kraje a města.
„Celou přípravu rekonstrukce jsme koordinovali s ostatními stavbami ve městě. V únoru jsme předali staveniště, budou přípravné práce a v červnu se přejde na omezený dopravní provoz. Máme simulaci toho, jak to bude vypadat, když se bude provoz zužovat do dvou pruhů. Vyvěsíme tam ceduli, aby lidé pochopili zipování,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).
Oprava mostu bude stát 183 milionů korun, je tak jednou z největších krajských investic v tomto roce. Celá rekonstrukce potrvá do října příštího roku. Modernizace se připravuje několik let. Kraj má posudek z roku 2017, který ukázal, že vnitřní mostní lana jsou zkorodovaná a potřebují vyměnit.
„Poslední mostní prohlídky nám říkají, že stav je žalostný, pokud bychom vyčkávali, životnost mostu by se výrazně snižovala. Nová lana budou ošetřená proti korozi a zároveň tam budou vytvořeny tunely, které umožní kontrolu lan. Pokud by se stalo, že některé bude potřebovat vyměnit, bude se to moci uskutečnit bez uzavření provozu,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
V Pardubicích se ve stejnou dobu sejde víc velkých staveb, letošek tak bude z hlediska dopravních projektů koncentrovaný. Staví se severovýchodní obchvat, na čtyřpruhé silnici na Hradec Králové i na Chrudim se očekává velká oprava. A město plánuje stavbu nového mostu Kpt. Bartoše, řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
„Bohužel se nám na jaře některé investice potkají, ale vidíme světlo na konci tunelu, což bude 1. září, kdy skončí veškerá omezení v oblasti Trnová a Ohrazenice a bude napojena část severovýchodního obchvatu za obchodním domem Baumax. Věříme, že to společně zvládneme, byť to nebude jednoduché,“ řekl ČTK náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
Most Pavla Wonky byl postaven v letech 1956 až 1959. Byl prvním monolitickým mostem z předpjatého betonu v zemi. Původně se jmenoval most Československo-sovětského přátelství, současný název nese od roku 1990. Měří přes 170 metrů a váží přibližně 9000 tun.
Provoz na něm se po opravách mírně změní. Budou tam nadále chodníky pro cyklisty i chodce, přibude však ochranný jízdní cyklopruh, denně po mostě projede kolem 3000 cyklistů. Vznikne také mimoúrovňové křížení pod mostem pro cyklisty.