Článek
Stavbaři už dobudovali mosty přes ulici Jana Palacha, jeden trvalý a jeden provizorní. Budou sloužit dopravě během demolice stávajícího a výstavbě nového čtyřkolejného mostu. Hotový je také most přes koridorovou trať ze směru od Chrudimi a železniční spodek mezi současnými nástupišti.
„Ve středu 17. prosince uvedeme do provozu nástupiště 1 a 2. Dále pokračují práce na kabelovodech a technologických budovách, trafostanicích, budově pro sdělovací a zabezpečovací zařízení a zázemí správců,“ sdělil ČTK mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Uzel v Pardubicích vznikl v roce 1958. Komplexní modernizaci podstoupí celé kolejiště, stavební firmy přebudují nástupiště a vytvoří nové páté. Všechna budou ve výšce 550 milimetrů nad kolejemi v úrovni podlah moderních železničních vozů. Zrenovují se podchody, stanice získá nové osvětlení, rozhlas, orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. Modernizovaný bude i evropský zabezpečovací systém. Díky úpravám pak vlaky budou moci stanicí projíždět rychlostí až 160 kilometrů v hodině místo současných 100 kilometrů v hodině. Směrem na Rosice nad Labem se zvýší rychlost na 60 kilometrů v hodině, teď tam vlaky mohou jezdit 40 kilometrů v hodině. Díky pružnému upevnění kolejnic k pražcům a výstavbě protihlukových stěn bude jízda vlaků tišší. Vznikne rovněž nová zastávka Pardubice centrum. .
Součástí modernizace je také rekonstrukce části výpravní budovy s hotelem a restaurací. „S prvními pracemi se již začalo. V budově momentálně probíhá odstraňování nenosných prvků a opravují se betonové konstrukce stropů,“ uvedl Gavenda.
Cena modernizace uzlu Pardubice vzešla ze soutěže a činí zhruba 5,6 miliardy korun, v částce je již zahrnuta i výstavba lávky přes kolejiště na Duklu. Dalších 470 milionů korun bude stát rekonstrukce výpravní budovy včetně projektové dokumentace. Zvyšování cen stavebního materiálu a prací schválený rozpočet neovlivňuje.