Hlavní obsah

Hřebečský tunel řidiči ode dneška kvůli uzavírce objíždějí

Ilustrační foto.

Hřebečský tunel u Moravské Třebové na Svitavsku musejí řidiči ode dneška objíždět. Je zavřený kvůli generální opravě, která potrvá do konce října. Tunel je na vytížené dopravní tepně I/35.

Článek

"Tunel průměrně za 24 hodin odbavil kolem 16 tisíc vozidel, s poměrně vysokým podílem nákladní dopravy, kolem 15 procent. Tunel má za sebou hodně, hodně, zaslouží a potřebuje rozsáhlou generální rekonstrukci," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Stavební firma by měla uvést tunel do provozu po 34 týdnech, to znamená na konci října. Na dokončení všech prací má 39 týdnů, což je do počátku prosince. Opravy budou stát přes 107 milionů korun bez DPH. "Výběr jsme prováděli nejen na základě ceny, abychom se chovali jako státní investor, ale také podle délky stavby, který zhotovitel nabídne. Společnost nabídla ekonomickou cenu, ale i nejkratší dobu. Kratší doba uzavírky je prakticky nemožná," řekl Rýdl.

V prostoru silničáři nechávají zmodernizovat elektronický požární systém, osvětlení, odvětrání, kamerový systém, zabezpečení včetně všech čidel, vše je nezbytné pro bezpečný provoz tunelu. Stavební firma opískuje a obnoví povrch celého tunelu, je složený z betonových částí.

"Zároveň budou prořezány a znova vytmeleny všechny spáry, na leckterých komponentech prosakovala spodní voda, což jsme sanovali za částečného omezení provozu. A zároveň bude provedena veškerá výměna technologie, kterou bude tunel vystrojen," řekl Rýdl.

Po 34 týdnech tam silničáři obnoví dopravu, stavbu pak firma dokončí v částech, které jsou mimo jízdní dráhu.

Objížďka pro všechna vozidla, a to v obou směrech, vede po původní silnici III/36826 přes obec Hřebeč. Objízdná trasa je značená. Silničáři obnovili povrchy, místy dodali svodidla. Cesta je méně komfortní než průjezd tunelem, je na ní poměrně dost serpentin.

"Objízdná trasa je velmi komplikovaná, velmi diskomfortní vůči řidičům, ale jinak to nešlo. Všechny řidiče prosíme o pochopení a zároveň o maximální pozornost při jízdě," řekl Rýdl.

Tunel bude po dokončení dálnice D35, možná od roku 2028 méně vytížený, nicméně podle Rýdla stále velmi důležitou variantou trasou z Čech na Moravu a v opačném směru. "Stále si hledíme komunikací, které vedou paralelně s dálnicemi, aby dokázaly v nutných situacích pojmout veškerou dopravu, kdy v krizových momentech vymístíme z dálnice," řekl Rýdl.

Oprava tunelu měla začít loni, silničáři ji ale přeložili na letošek. "Rozhodla zima, pracovali jsme s předpokladem raději delšího harmonogramu. Když se soutěž dostala do časové situace, která začala kolidovat s termínem zimní údržby, tak jsme celou operaci přeložili na letošní rok," řekl Rýdl.

Tunelem motoristé jezdí od roku 1997, stavěný byl od roku 1994. Jeho délka je 354 metrů. Obousměrný tunel má tři pruhy - dva pro stoupání, jeden pro klesání. V roce 2006 museli tunel silničáři zavřít kvůli nestabilnímu svahu. Následnou modernizaci provedli v letech 2007 až 2009. Jde o jediný silniční tunel v Pardubickém kraji.

Související témata:

Doporučované