Článek
Oltář vznikl v ateliéru Pavla Mrověce a Štěpána Jílka, který je zároveň autorem návrhu. Ten před rokem vybrala odborná komise sestavená z řad historiků umění, restaurátorů, památkářů, odborníků na liturgiku a činovníků místního farního života, uvedl Vítek Večeře z litomyšlského proboštství.
Návrh oltáře vychází ze základního symbolu křesťanství, trojúhelníku, symbolu boží trojjedinosti. Záměrem autora bylo to, aby výsledek působil jednoduchým a čistým dojmem a symbolizoval skromnost. Bílý kamenný trojúhelník stojí uprostřed prostoru kostela, který je nejvýznamnější sakrální stavbou Litomyšle.
Vyhnánovský pískovec, který má velmi jemnou strukturu, podle autorů oltáře po materiálové stránce dobře zapadá do prostoru kostela. Ostatkový kámen pro ostatky svatého Viktorína z Amirenta, který je patronem Litomyšle, je z ušlechtilého alabastru. Součástí nového liturgického vybavení chrámu jsou kromě oltáře také řečnická tribuna zvaná ambon a sedes, což je sedadlo, od něhož kněz vede bohoslužbu.
Litomyšlské proboštství se rozhodlo pro pořízení nového oltáře, který bude lépe vyhovovat liturgickým předpisům a bude také představovat soudobé dílo v kontextu historického gotického prostoru. „Jde o zcela výjimečnou událost, která se v Litomyšli pravděpodobně nebude v dohledné době opakovat,“ uvedl Večeře.
Svěcení oltáře se konalo jako součást programu Dnů evropského dědictví. Odpoledne následovala zahradní slavnost ve farní zahradě.