Článek
Trolejbusy, které postupně nakupoval s pomocí evropských dotací, musí provozovat po dobu udržitelnosti jednotlivých projektů, stejně tak musí zachovat trakční vedení vybudované s podporu EU. Posledních pět let podnik investoval do dotačních projektů skoro 400 milionů korun. Utlumovat se ale budou autobusy na stlačený zemní plyn, jejichž provoz by byl velmi nákladný, řekl ČTK ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
„Letos jsme nevyřadili ani jeden naftový autobus, protože se příští rok bude hodit každý. Řešíme variantní plán u autobusů na CNG, abychom zajistili dopravu a zároveň provozovali co nejméně plynových vozidel. Tím, že jsme se do cenového stropu u plynu nedostali, na rozdíl od elektřiny, bude letos nárůst nákladů 5,6 milionu korun a příští rok podle aktuální ceny na burze 60 milionů korun,“ uvedl Pelikán.
Dopravní podnik provozuje 25 autobusů na stlačený zemní plyn, na naftu jezdí 50 autobusů. K tomu je ve vozovém parku 60 trolejbusů. „Máme objednané a v březnu přijde dalších deset trolejbusů s bateriemi. Stejně musíme zachovat elektrickou trakci, ať stojí elektřina co stojí,“ uvedl Pelikán. Nafta pode něj meziročně zdražila „jen“ o 30 procent.
Dopravní podnik už vybral v soutěži dodavatele elektřiny na příští rok, cena se bude pohybovat kolem sedmi korun za kilowatthodinu včetně distribuce. V současnosti platí asi pětkrát méně. U zemního plynu ale meziroční nárůst dosahuje jedenáctinásobku. „Velké odběratele nikdo nechce, takže my jsme ani na pět pokusů nesehnali obchodníka. Ani za peníze ten plyn nemáme,“ řekl Pelikán.
Příští rok by se rozsah městské dopravy zatím měnit příliš neměl. Zachována by měla zůstat i doprava do sousedních obcí. Ceny jízdného se ale časem zvýší, pravděpodobně od dubna 2023. „K úpravě cen dojít musí, částečná participace cestujících na ceně energií musí být,“ uvedl Pelikán. Podle něj ale bude nutné citlivě nastavit jízdné, aby se lidé od městské dopravy neodvrátili.