Článek
Rekonstrukci kraj opakovaně odkládal. Uvnitř mostu jsou zkorodovaná lana a je potřeba je vyměnit. Posudek má hejtmanství z roku 2017.
Stavbaři si převezmou most na přelomu února a března. Dopravní omezení začnou v červnu. Automobilová doprava bude vedená jedním pruhem v obou směrech. Čtyřproudý most zůstane po dobu rekonstrukce průchozí i pro pěší. Hejtmanství koordinuje práce kvůli dalším dopravním stavbám s městem a silničáři, aby dopady na dopravu ve městě byly co nejmenší.
Most Pavla Wonky z roku 1960 je klíčovou dopravní stavbou v Pardubicích a projede přes něj více než 20 000 aut denně. Most měří více než 172 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Při opravě bude nutné vyměnit nosná předpínací lana, která korodují. Jejich funkce spočívá především v zajištění dostatečné únosnosti mostu.
„Připravíme most pro jednodušší údržbu dalším generacím. Nosná lana jsou v současné době uložená ve speciální pěně. V rámci opravy budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochranou proti korozi. Zároveň vznikne na koncích mostu takový tunel, díky kterému se k nim v budoucnu lépe dostaneme, a případně další údržbové práce budou moci proběhnout již bez omezení provozu,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).
Pardubický kraj již vybral stavební firmu, práce provede za 183,4 milionu korun. Práce na Wonkově mostu začnou přípravou přeložek, od června začne výměna lan, je naplánovaná tak, aby se most nemusel zavřít. Opravy mají skončit v říjnu 2025.