Článek
V průmyslovém provozu nahradí zastaralé stroje sovětské a čínské konstrukce. Kontrakt je za 170 milionů korun. ČTK to řekl mluvčí firmy Zdeněk Zuntych.
Ocelárny Erdemir si závazně objednaly čtyři posunovací lokomotivy se silnějším spalovacím motorem, na další dva stroje mají opci. Dodávku má českotřebovská firma dokončit v prvním čtvrtletí roku 2023.
„Jde o velký exportní úspěch, který se nám podařil i přes ztížené podmínky způsobené koronavirovou pandemií. Klíčová je špičková kvalita a úsporný provoz těchto lokomotiv,“ řekl obchodní ředitel Jan Kutálek.
Firma kontraktem navázala na předchozí dodávky. Do země během posledních šesti let vyvezla deset lokomotiv. Šest lokomotiv jezdí v ocelárnách Isdemir, dvě lokomotivy již vlastní Erdemir a další dvě vozidla využívá státní dopravce TCDD pod průlivem Bosporem v podmořském železničním tunelu Marmaray. Jsou určené jako záložní pro mimořádné události.
„Do Turecka jsme sice obchodně vstoupili před šesti lety, ale stále to je pro nás nový, tedy i velmi náročný trh. Ale kontrakt v ocelárnách, které patří mezi největší výrobce železa a oceli na světě, potvrzuje, že jdeme správným směrem,“ dodal Kutálek.
Rozsáhlá železniční vlečka oceláren slouží k přísunu vstupních surovin a expedici hotových výrobků a zajišťuje také řadu technologických manipulací během samotné výroby. Lokomotivy proto musí obstát ve specifických podmínkách nepřetržitého celoročního provozu. Mezi ně patří třeba nestandardní průjezdní profily, oblouky o malých poloměrech, práce v prašném prostředí a extrémních klimatických podmínkách, uvedl Zuntych.
CZ Loko je česká firma se sídlem v České Třebové, provozovny má v Jihlavě, Letohradě, Přerově a Ostravě. V Polsku a Itálii má dceřiné podniky. Do portfolia firmy CZ Loko patří posunovací lokomotivy, elektrické traťové lokomotivy a speciální drážní vozidla. Firma také začala pracovat na vývoji lokomotivy na vodíkový pohon, projekt je zatím ve fází studie proveditelnosti, která ukáže, zda se bude stavět prototyp.