Článek
Inflace se ale do výsledné ceny nepromítne, stavební firma si ji díky dobře nastaveným smluvním podmínkám nárokovat nemůže. ČTK o tom informoval Libor Matoušek z magistrátu, který má na starosti technický dozor.
Terminál je městskou zakázkou. Bude stát vedle vlakového nádraží a terminálu pro městskou hromadnou dopravu. Původní náklady byly 106 milionů korun bez DPH, dalších deset milionů korun bude město platit za sanaci lokality. Má slíbenou dotaci 100 milionů korun.
„Na území procházely stavební dějiny železničního uzlu, nacházeli jsme v zemi různé objekty, horkovody, podzemní nádrže, ke kterým se nikdo nehlásil, museli jsme je zlikvidovat. Tam jsou ty vícepráce. Inflace, válka na Ukrajině výslednou cenu neovlivní, cena za zakázku je pevně daná,“ řekl Matoušek.
Stavební firma BAK z Prahy převzala staveniště v březnu. Dílo má předat 9. června, pak bude následovat kolaudace. Termín by firma měla dodržet, uvedl Matoušek.
„Jsme ve fázi dokončovacích prací. Hlavní komunikace, obruby, podkladní vrstvy, obrusné vrstvy asfaltových vozovek jsou položeny. Probíhají práce na podhledu terminálu, jsou připravené základy zastávek, probíhají práce na vodních prvcích, začínají se dělat sadové úpravy,“ řekl Matoušek.
Kvůli terminálu město nechalo zbourat část bytového domu, prostor je teď otevřený a navazuje na vlakové nádraží a terminál MHD. Několik let nechtěli byty opustit tři nájemníci, město s nimi jednalo od roku 2015 o náhradním bydlení. Nakonec se letos odstěhovali a následovala demolice.
Terminál čítá zastřešenou část s nástupy a výstupy pro cestující, bude tam i denní místnost pro řidiče. Kolem vzniká osm autobusových zálivů, 12 parkovacích stání pro autobusy. Vozidla budou vyjíždět u marketu Lidl, najíždět na křižovatce u vlakového nádraží. Denně tam přijede asi stovka linkových autobusů. Část terminálu bude v parkové úpravě, budou tam keře, lavičky, stojany na kola a fontána.
„Terminál bude mít modrou barvu, protože je pro meziměstskou dopravu. Myslím, že se podaří zachovat jednotnou vizuální tvář multimodálního uzlu,“ řekl Matoušek.
Stavební firma může pokračovat i v zimě, protože dělá hlavně zemní úpravy, což jsou takzvaně suché práce. Aktuální počasí stavbaře nelimituje, řekl Matoušek.
Po dokončení terminálu skončí provoz původního autobusového nádraží, které stojí o několik set metrů dál. Pozemky patří soukromé firmě, která je chce využít jinak.
U terminálu B také jednou vyústí lávka, která povede přes koleje na Duklu. V době zprovoznění autobusového nádraží ještě nebude dokončená. Staví ji Správa železnic. Lávka by se měla otevřít v roce 2024.