Článek
Lidé, kteří veřejnou dopravou cestují pravidelně, si za roční kupón připlatí stovky korun. Důvodem zvyšování cen jízdného jsou vyšší náklady na zajištění dopravní obslužnosti. Naposledy se jízdné v Integrovaném dopravním systému Olomouckého kraje (IDSOK) zvyšovalo v roce 2012. V poslední době se dopravci potýkají s prudkým růstem cen pohonných hmot, energií a mezd.
Například cena jízdenky na příměstskou dopravu s návazností na MHD výhradně se zónou 71 - Olomouc ode dneška v případě jedné projeté zóny vzrostla z nynějších 25 korun na 28 korun. U dvou projetých zón se zvýšila z 32 korun na 36 korun a u tří z 38 na 43 korun. Cena jízdenky umožňující projetí čtyři zón vzrostla o šest korun na 50 korun a u deseti projetých zón z 86 na 98 korun.
Roční kupon na příměstskou dopravu s návazností na MHD výhradně se zónou 71 - Olomouc u jedné projeté zóny dnes zdražil na 5077 korun z dosavadních 4800 korun, roční jízdenka na čtyři zóny z 9460 korun na 10 436 korun. U deseti zón dosud cestující za roční jízdenku zaplatili 18 790 korun, ode dneška to bude 21 166 korun.
Dopravci se od loňska musí vyrovnávat s růstem cen pohonných hmot a elektrické energie. Růst nákladů letos umocnilo prudké zdražení pohonných hmot po ruské agresi na Ukrajinu. Hejtmanství proto za dopravní obslužnost kraje musí platit více peněz. Na letošek v krajském rozpočtu vyčlenilo 1,627 miliardy korun, což je o zhruba 165 milionů korun víc, než byla částka schválená na rok 2021.
Cestující si v roce 2021 koupili 18,363 311 jízdních dokladů IDSOK, meziročně o 9,3 procenta více. Zhruba 44 procent cestujících loni jezdilo linkovou autobusovou dopravou, 39 procent cestujících využívalo městskou hromadou dopravu v Olomouci, osm procent cestujících jezdilo MHD v jiných městech a devět procent cestujících přepravily regionální vlaky.
IDSOK pokrývá svými 131 tarifními zónami všech 402 obcí na území Olomouckého kraje a hraniční oblasti s Pardubickým, Jihomoravským, Zlínským a Moravskoslezským krajem. Veřejnou linkovou dopravu v Olomouckém kraji loni zajišťovalo sedm autobusových dopravců a tři železniční společnosti.