Článek
Právě toto období se stalo rámcem pro třetí výstavní cyklus SIGNÁL, který každoročně v létě představuje výběr z uměleckých sbírek Roberta Runtáka. Díla pokaždé vybírají jiní kurátoři, pod letošním výstavním cyklem je podepsán jako kurátor David Voda, autorskou architekturu vytvořil Mark Ther. Výstava potrvá do 11. září.
Expozice podle hlavního kurátora galerie Miry Macíka prezentuje přes sto uměleckých děl zhruba od 90 umělců. „Zastoupeny jsou malby, grafiky, fotografie, ale i sochy či objekty, které jsou rozděleny do osmi sekcí. Po architektonické stránce se výstavy ujal Mark Ther, pod jehož rukama vznikl originální a pro galerie netradiční výstavní prostor. Jako kurátor byl přizván historik umění David Voda, který letos v Olomouci otevřel nový výstavní prostor Rub Gallery,“ řekl Macík.
Rozmezí 90 let, kterými kurátor ohraničil svůj výběr, umožnilo galerii představit nejen nejznámější jména českého výtvarnictví, ale nabízí také možnost rozsáhlého přehledu uměleckých směrů 20. století. Podle kurátora výstavy Davida Vody tak nechybí díla zastupující secesi, impresionismus, kubismus, expresionismus, surrealismus, ale i sociální umění, neoklasicismus, existencialismus či pop-ar až po postmodernismus, umění performance nebo konceptualismus.
Z vystavovaných autorů, kteří se prosadili také v zahraničí, na výstavě nechybí díla kubistického malíře Emila Filly, malíře, fotografa a grafika Jindřicha Štyrského, grafika, sochaře a malíře Eduarda Ovčáčka, sochaře a malíře Stanislava Kolíbala a Karla Malicha či malíře Petra Nikla. Návštěvníci ve výstavním prostoru na ploše 350 metrů čtverečních, který pro tyto účely připravil český výtvarník a autor videoartu Mark Ther, uvidí i díla malíře Daniela Balabána, fotografa Františka Drtikola, výtvarníka Jiřího Koláře nebo sochaře Jaroslava Róny.
Výtvarné přehlídky s názvem SIGNÁL otevírá Telegraph Gallery každoročně v létě. S rozsáhlou uměleckou sbírkou Roberta Runtáka, která čítá přes 2000 děl od více než 400 autorů, se při výstavním cyklu kurátor seznamuje až při přípravě výstavy. Jeho volba tak nevychází z kontinuální práce a dlouholeté znalosti sbírky, ale naopak z estetického cítění a osobního vkusu. Kurátor přitom nemá žádná omezení ve výběru ani instalaci. SIGNÁL I pojali kurátoři Martin Drábek a David Vojtuš jako sondu do mozku vášnivého sběratele umění. Loňský SIGNÁL II, který připravil kurátor Pavel Dvořák, prezentoval umělecká díla, jejichž leitmotivem je ztráta fyzického prožitku z uměleckého díla zhmotněná do metafory mizení.