Článek
Zahrnuje svojí šíří téměř všechny oblasti Čech a Moravy, kde podmalby vznikaly, zejména během 19. století. To bylo obdobím největšího rozmachu tohoto řemesla, které zaniklo na jeho konci s nástupem nových technologií, zejména litografií a olejotiskem, informovali ČTK zástupci muzea.
„Lidové obrázky na skle jsou jednou z nejsvéráznějších forem výtvarného umění lidového prostředí. Byly vytvořeny jednou ze základních technik malby na sklo, a to takzvanou technikou malby za studena, kdy se vynechává tepelná fixace barevné vrstvy. V minulosti tvořily charakteristickou výzdobu venkovských jizeb,“ uvedli zástupci muzea.
Výstava návštěvníkům představuje nejen prostějovskou sbírku; tematicky jsou ve sbírce zastoupeny téměř všechny náměty vyskytující se na lidových podmalbách, ať už jde o postavy jednotlivých svatých či záznamy okamžiků jejich života. „Zajímavostí je zcela určitě písmový obraz Tolerančního patentu vytvořený pro evangelické prostředí v oblasti Ždánicka v první třetině 19. století, či ze stejného období pocházející obraz Mariánské či Loretánské litanie z okruhu malíře zvlněného obočí z oblasti Ždánicko-Blanenska, který je záznamem květnové zvláštní modlitby k Panně Marii,“ popsali kurátoři výstavy. Za ojedinělý považují námět křtu knížete Bořivoje sv. Cyrilem a Metodějem z počátku 18. století.
Expozice mapuje i různé regionální varianty, podle kterých je kolekce na výstavě rozdělena. Zastoupeny jsou nejvýznamnější dílny ze střední Moravy, z okolí Brna, Ždánic, či Drahanské vrchoviny, ale i severní Moravy nebo podmalby ze severních Čech, vyznačující se zrcadlovým pozadím. Nejstaršími zastoupenými pracemi v prostějovské sbírce jsou dílny z Českomoravské vysočiny z počátku 19. století a dílna růží a tulipánů působící v okolí Brna již kolem roku 1800. Tuto ranou produkci moravských obrazů vycházející ještě z barokní tradice na skle charakterizuje hlavně použití ornamentu květů planých růží a tulipánů, který se zpravidla klene nad hlavami postav nebo dotváří celkové ladění obrazu a vytvářející pozadí. Pozdní práce z konce 19. století pak zastupuje skupina podmaleb z Jižní Moravy a Luhačovicka.
Návštěvníci se na výstavě seznámí nejen s historií malby na sklo a technologickými postupy, ale také s jejich restaurováním, dodali zástupci muzea. Výstavu je možné navštívit do poloviny dubna příštího roku.