Článek
Do ulic Olomouce má tramvaj poprvé vyjet tento týden. „Oproti předchozím vozům je největší změnou pasivní antikolizní systém, který sleduje prostor v blízkosti vozidla a řidiče upozorní na možný střet s cyklistou, chodcem nebo jinou překážkou,“ sdělil ČTK předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.
Nová tramvaj EVO1/o pojme až 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vůz je nízkopodlažní, má klimatizaci a umožňuje nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Tramvaj má sedm dveří, čtyři na pravé straně a tři na levé straně. „Dále je vůz vybaven kamerovým systémem, který sleduje dění jak uvnitř, tak vně vozidla. Interiér je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům,“ uvedl místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.
Na délku tramvaj měří 16,6 metru a její maximální provozní rychlost je 50 kilometrů za hodinu. Za novou tramvaj zaplatil DPMO 28 milionů korun bez DPH, 85 procent nákladů pokryla dotace z evropských fondů.
Loni na podzim DPMO nasadil do ostrého provozu první čtyři z deseti objednaných autobusů Solaris. Nové vozy jsou vybaveny klimatizací, USB nabíječkami i antikolizním systémem. Celková výše smlouvy bez DPH je 72,3 milionu korun, zbývajících šest autobusů výrobce do Olomouce dodá letos na jaře.
DPMO ročně přepraví zhruba 57 milionů cestujících. Na osmi tramvajových a 24 autobusových linkách jezdí 146 tramvají a autobusů. Stoprocentním akcionářem DPMO je město Olomouc.