Článek
Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) peníze navíc dostane v závěru letošního roku jako součást kompenzace za provoz linkových autobusů. Letošní výrazné zdražení pohonných hmot podle analytiků souvisí hlavně s inflačními tlaky a invazí ruských vojsk na Ukrajinu.
Zatímco podle původních propočtů měla radnice za pohonné hmoty a oleje pro autobusy MHD v Olomouci v letošním roce zaplatit 46,9 milionu korun, tak nakonec to bude 60,9 milionu korun. Celkové náklady na provoz linkových autobusů v Olomouci vzrostou z 244,9 milionu korun na 258,9 milionu korun, vyplývá ze smlouvy radnice s DPMO. Hospodaření DPMO v prvním letošním pololetí kvůli vyšším nákladům skončilo ztrátou 7,5 milionu korun.
Radnice zatím neuvažuje o zvýšení jízdného. Cena základní jízdenky na MHD v Olomouci vzrostla naposledy v roce 2019. Jízdenka tehdy zdražila o čtyři koruny na 18 korun při současném snížení ceny celoročního kupónu z 3200 korun na 2950 korun.
Ceny pohonných hmot v Česku už několik měsíců rostou. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se minulý týden ve středu u čerpacích stanic v Olomouckém kraji prodával v průměru za 39,53 koruny a litr nafty za 45,18 koruny. Podle údajů společnosti CCS je benzin o 5,60 koruny na litru dražší než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 13,35 koruny na litru méně.
DPMO, jehož stoprocentním akcionářem je město Olomouc, před pandemií koronaviru ročně v Olomouci přepravil zhruba 56 milionů cestujících. Loni tramvaje a autobusy DPMO přepravily 43,76 milionu cestujících, kterých bylo v meziročním srovnání o 2,5 milionu méně. Pokles počtu cestujících už ale nebyl tak výrazný jako v roce 2020, kdy se kvůli epidemii koronaviru snížil o 10,7 milionu. Za prvních šest měsíců letošního roku DPMO přepravil bezmála 23 milionů cestujících. DPMO loni v Olomouci provozoval šest tramvajových a 24 autobusových linek.