Článek
Tento krátkometrážní hraný film poeticky zpracovává příběh mladého umělce uzavřeného v jeho ateliéru, který v touze vymanit se ze své samoty překračuje hranice reality. Soutěž se v Uničově konala od čtvrtka, představovala práci tvůrců do 30 let z České republiky i zahraničí. Vyvrcholila dnes večer slavnostním vyhlášením výsledků letošního 48. ročníku.
„Proti předešlému ročníku byl tentokrát zájem filmařů neobvykle velký - přihlásili 167 filmů o celkové stopáži přesahující 34 hodin promítacího času. Do samotné soutěžní přehlídky jich bylo zařazeno ‚symbolických‘ 48. Nejpočetněji byly v soutěži zastoupeny hrané filmy, jejichž tematický záběr byl velmi široký - od humorných hříček až po vážně laděné snímky vybízející k zamyšlení nad nejrůznějšími okolnostmi našich životů,“ uvedl ředitel festivalu Vojtěch Janoušek.
Podle Janouška se v některých filmech objevila aktuální témata (Pan trenér), jiné oživily historická traumata (Teuner) či daly prostor pro poetickou úvahu (Modř a červeň). Animovaná díla byla zastoupena osmi filmy, dalších šest snímků patřilo k dokumentárnímu žánru, nechyběly ani filmy experimentální a hudební. Několik snímků přihlásili také zahraniční tvůrci.
„Téměř devět hodin soutěžních projekcí jsme rozdělili do pěti bloků. V přestávkách mezi nimi se uskutečňovaly rozborové semináře, na nichž porotci debatovali s diváky a tvůrci o promítnutých filmech,“ doplnil Janoušek.
Kromě hlavní ceny, kterou získala Kučeriková, patřila divácká přízeň experimentálnímu filmu Alana Sýse Chtěl bych najít komfort v jakýkoliv situaci, doplnili pořadatelé.
V porotě soutěže letos zasedl například střihač a pedagog FAMU Martin Čihák či dramaturg festivalu BRNO16 Miloš Henkrich. Porotci přitom ocenili snahu mladých filmařů vytvořit smysluplné dílo a nebát se ho prezentovat na soutěži, obhajovat a vést o něm veřejnou rozpravu nad obsahem i použitými výrazovými prostředky. Shodli se i na trvale vysoké úrovni snímků. Soutěžní filmy se podle nich vyznačovaly širokou pestrostí tematickou i žánrovou. Na druhou stranu s politováním konstatovali absenci slovenských filmařů a filmařek, stejně tak výraznější zastoupení autorů do 15 let.