Článek
Kolekce již má za sebou úspěchy na mezinárodních festivalech v Budapešti či Bratislavě, domácí publikum ji mělo možnost vidět v Opavě či Ostravě. Nyní se fotografie vrací tam, kde před téměř 40 lety vznikly, řekla dnes ČTK kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová z Muzea umění. Soubor bude vystaven v kavárně Café Trieste na Dolním náměstí, vernisáž doprovodí i setkání s cvičenkami, pamětnicemi z dobových fotografií.
Soubor zachycuje módní záležitost skupinového cvičení žen v 80. letech v bývalém Československu, kdy se zde rychle uchytila domácí podoba aerobiku, rytmického cvičení s hudbou, které se sem dostalo ze západní Evropy a USA. „Ženy v socialistickém Československu v té době neměly moc společenského vyžití. Naprostá většina byla zaměstnaná a na koníčky, kde volný čas vyplňovala hlavně péče o rodinu, neměly dostatek času. Proto také centrálně organizované cvičení, které slibovalo jak pěknou postavu, tak i společenský kontakt, nabylo velmi rychle masové podoby a obliby,“ uvedla kurátorka.
Zatloukal se díky své první ženě, instruktorce aerobiku, dostal na mnohá vystoupení, tréninky i do zákulisí. „Fotografie, které vytvořil, vznikly bez jakékoliv snahy se fotografií společensky angažovat. Dodnes odkazují k tragikomické socialistické epoše a k normalizované společnosti. S odstupem času právě tyto fotografie zachycují silné ženské typy a soudržné společenství žen,“ doplnila Štěpánka Bieleszová.
Zatloukalovy fotografie podle ní zprostředkovávají divákům silné emoce a prožitky na pozadí skromně vybavených tělocvičen a omšelých betonových ploch chátrajících sportovišť. „Podobně jako se Miroslavu Tichému (1926-2011), i přes vrozenou plachost, poštěstilo přinést voyeurskou sondu do života socialistické ženy, tak i Zatloukalovi se podařilo zachytit ženu cvičenku, snící o jiném a lepším životě,“ dodala kurátorka.
Petr Zatloukal se řadí k proudu subjektivních dokumentaristů, kteří na fotografickou scénu vstoupili v 80. letech minulého století. Známý je především svou fotografickou sérií Gaudeamus, která dokumentuje události sametové revoluce a pád komunistického režimu na pozadí aktivit a stávky studentů na Univerzitě Palackého v Olomouci. Zatloukalovy nikdy nepublikované snímky z let, které 17. listopadu těsně předcházely, přináší i nová kniha o autorovi z edice Olomoučtí fotografové. Zachycuje na nich rekreanty u maďarského jezera Balaton, mikropříběhy všedních dnů v Olomouci, Bratislavě, Bánské Bystrici či východním Berlíně, ale i atmosféru socialistické nemocnice nebo právě počátky aerobiku v Československu.