Článek
Model vzniká v prostorách bývalé prodejny ve Vrchlického ulici a zabere zhruba 50 metrů čtverečních, tedy více než polovinu vyhrazených prostor. Po spuštění na něm bude možný provoz až stovky vlaků, jejichž pohyb po trati by měl připomínat reálný provoz. Koordinovat ho budou moci i samotní návštěvníci.
„Máme pět řídících míst. Hlavní trať bude řídit hlavní dispečer, provoz na jednokolejce ale rádi necháme v rukách zájemců. Dostanou malý počítač, stoleček a několikaminutové proškolení a mohou se do toho pustit,“ uvedl předseda spolku Jan Peřina, který je bývalý výpravčí a provozní dispečer.
Snahou nadšenců je, aby model ukázal nejen samotné tratě, ale také typickou českou krajinu. „Chybět samozřejmě nebudou bohumínské scenérie. U trati tak bude stát například kostel z červených cihel, původní budova radnice, kino, nebo do výšky se tyčící Penzion ve věži,“ uvedla mluvčí radnice Jana Končítková. Modelová železnice poslouží také studentům železničních oborů z Bohumína a Ostravy jako cvičné kolejiště. „Provozně funkční by měl model být na konci prázdnin. Pak začneme budovat krajinu. Veřejnosti jej zpřístupníme v lednu, ať už bude v jakémkoliv stavu. Vypilovat detaily můžeme i za provozu, návštěvníci se alespoň budou vracet s očekáváním, co jsme zase vymysleli nového,“ řekl Peřina. Kromě modelu by v prostorách měl vzniknout také oddechový koutek a menší herna.
Vybudování modelu dosud přišlo na zhruba dva miliony korun, další přibližně milion korun ještě bude stát jeho dokončení. Právě kvůli vysokým nákladům spolek nyní hledá sponzory. „Výměnou za finanční podporu vyrobíme dárci model na přání, který posléze umístíme na jednu z volných parcel na trati. Může jít o rodinný dům, zahradní chatku, rekreační objekt, hotel, nebo třeba továrnu,“ uvedl Peřina. Dodal, že ceny se pohybují v řádu tisícikorun v závislosti na velikosti objektu. Finančně chce vznik některých maket městských budov podpořit i Bohumín.