Článek
Ve firmě, která má přibližně 1100 pracovníků včetně žen z Polska, tak Ukrajinci tvoří skoro desetinu zaměstnanců. KES má díky nim nyní plný stav. ČTK to řekl jednatel firmy Martin Svozil.
Firma vyrábí kabelové svazky do automobilů různých značek, například Škoda, BMW, Audi, Mercedes, Volvo či Rolls-Royce, ale také do průmyslových praček. Měsíčně vyprodukuje okolo tří milionů svazků, na 98 procent je určeno pro automobilový průmysl.
„Ukrajince jsme nabírali různými cestami. Koordinační centra mají své zástupce, obrátili jsme se na ně a oni nám je poslali. Ale někteří třeba přivezli čtyři Ukrajince v autě ze Slovenska,“ řekl Svozil. Noví zaměstnanci bydlí v okolí, některé firma ubytovává v bytech, které pronajala. Ředitel zmínil i jazykovou bariéru. „Řekli jsme si, že s nimi zkusíme rusky, ale to někteří taky moc neumí. Nicméně jsou snaživí a chtějí se naučit česky,“ řekl.
KES vyrábí jiné typy kabelových svazků než dodavatelé z Ukrajiny, kvůli jejichž výpadku po zahájení ruské invaze na Ukrajinu musela například automobilka Škoda Auto dočasně přerušit výrobu některých modelů. „Kdyby náhodou konflikt vyeskaloval, což se snad nestane, tak bychom nějakou výrobu snad byli schopni převzít. Teď je ale situace taková, že ukrajinské fabriky svazky vyrábějí. Na trhu je poptávka a automobilový průmysl se nezastavil,“ řekl Svozil.
Trh je podle něj ale v současnosti slabší než v době před vypuknutím koronavirové pandemie. Řada výrobců z oboru automobilového průmyslů se navíc v posledních letech potýkala s výpadky dodávek některých komponent. „My bereme komponenty z celého světa, z Asie, Evropy, to není ukrajinskou krizí ovlivněno. Čas od času něco vypadne, ale principiálně je stav na trhu, řekl bych, stabilní. Sice nejedeme úplně naplno kvůli válce a covidu, ale komponentů je dost,“ řekl Svozil.
Společnost KES v roce 2020 utržila za prodej vlastních výrobků 1,4 miliardy korun, meziročně o skoro 20 procent méně. Po zisku 24,7 milionu korun se dostala do ztráty 34,4 milionu korun. Hospodářské výsledky výrazně ovlivnila koronavirová pandemie, kdy se například kvůli uzavření hranic nemohly polské pracovnice dostat do práce. Většinu zaměstnanců firmy tvoří ženy. KES je dceřinou firmou rakouské společnosti ZKW, která vyrábí automobilová světla. Sama má dceřinou společnost KES Poland v Polsku.