Článek
Novinářům to dnes řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Stavba přišla bez DPH na 899 milionů korun.
Obchvat vede od křižovatky Nádražní ulice s Ostravskou (I/59) kolem jezera s karvinskou loděnicí a městské části Darkov. Na silnici I/67 se napojuje za městem u rekreační zóny, takzvaného Darkovského moře. Součástí jsou protihlukové stěny dohromady o délce téměř kilometr, most a podchod pro pěší. Stavbaři také postavili jednu mimoúrovňovou křižovatku.
„Obchvat tady velmi dobře propojí komunikace, odvede dopravu z centra města. To, že napříč celou republikou, nejenom tady v Moravskoslezském kraji, vedou opravdu přetížené komunikace centry obcí a měst, je bolest, se kterou se snažíme postupně udělat maximum. To, že se teď uleví Karviné, je pro mnoho tisíc obyvatel důležitá dobrá zpráva,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že kromě zlepšení podmínek pro život lidí každá taková komunikace znamená zlepšení podmínek i pro podnikání.
Karvinský primátor Jan Wolf (ČSSD) řekl, že otevření obchvatu znamená pro město konec třicetiletého čekání. „Dnes Karvinou projede zhruba 10.000 automobilů. Dojde k výraznému snížení dopravy v centru města a dojde k výraznému zlepšení kvality života lidí, kteří bydlí v centru města,“ řekl primátor.
Uvedl, že věří, že tranzitní doprava z města vymizí. „Věřím tomu, že kamiony budou pouze přijíždět ty, které zásobuji továrny a místní obchody ve městě. Ale tranzitní doprava, hlavně Bohumín - Třinec, kdy se převážejí suroviny z jednoho místa na druhé, tak tam bude využívaná obchvatem. Tam je největší zátěž z hlediska životního prostředí, takže to si myslím, že bude mít největší dopad na snížení hluku, snížení prašnosti, emise,“ řekl Wolf.
Ředitel ŘSD řekl, že i když jde o stavbu tříkilometrové silnice první třídy, což by z hlediska veřejnosti mohlo být poměrně jednoduché, obchvat Karviné jednoduchou stavbou rozhodně nebyl. Jeho trasa z velké části vede územím, které dříve narušila těžba uhlí, a také zátopovým územím řeky Olše.
„Trasa je prakticky celá vedena na vysokých násypech a sedání těch násypů díky výsypkám bylo velmi složité a komplikované,“ řekl Mátl. To byl podle něj jeden z důvodů, proč se stavba proti plánům zhruba o půl roku zpozdila. „My jsme museli mít stoprocentní jistotu, že se nám to udrží, že už nám to neklesne a že stavba, jakmile na ni pustíme dopravu, se nám najednou nezačne někde vlnit, že by nám někde poklesla, což by samozřejmě byl obrovský problém,“ řekl Mátl.
Zhotovitelem stavby byla společnost Skanska. Už loni v létě se začalo jezdit po první části obchvatu, úseku dlouhém zhruba 300 metrů ze strany od Českého Těšína až po napojení Karviné. V prosinci loňského roku se pak řidičům otevřel přibližně 700 metrů dlouhý úsek na spojnici z Karviné do Stonavy.
Policejní mluvčí Daniela Vlčková uvedla, že zprovoznění obchvatu přinese nesmírné výhody, řidiči ovšem musí počítat s podstatnou změnou v přednosti v jízdě. „Hlavní komunikace bude vedena z Českého Těšína na nový obchvat. Pro řidiče tato zásadní změna organizace dopravy znamená, že při výjezdu z obce Karviná směrem na Český Těšín budou muset nově dávat přednost vozidlům jedoucím po obchvatu,“ uvedla Vlčková.