Článek
Se dvěma vlastníky se Správa železnic (SŽ) zatím nedohodla. Pokud jednání nepokročí, je možné, že pozemky stát vyvlastní ve veřejném zájmu. Náklady na projekt se odhadují na 750 milionů korun.
Jeden z vlastníků nemovitostí potřebných pro uskutečnění stavby požaduje finanční vyrovnání. „Správa železnic proto nechala zpracovat dva znalecké posudky včetně právního rozboru a revizního posudku na požadovanou výši finanční kompenzace dotčeného vlastníka. Na základě těchto nových dokumentů proběhlo začátkem prosince nové projednání ve věci výkupu nemovitostí, ale zatím nedošlo ke vzájemné dohodě,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.
Dodala, že druhý účastník řízení podmiňuje souhlas s výkupem dotčeného pozemku souhlasem prvního vlastníka. „V případě, že nedojde ke vzájemné dohodě, budeme následně postupovat dle platné legislativy. Tedy podle zákona o urychlení výstavby stavby ve veřejném zájmu. Případný proces vyvlastnění není možné vyloučit. Upřednostňujeme ale dohodu s vlastníkem nemovitosti,“ dodala.
Předpokládaný termín zahájení stavby je podle SŽ na jaře roku 2023. Stavět by se měla nová komunikace. V roce 2024 se pak začne stavět samotný podjezd. „Tyto termíny jsou ale podmíněny získáním pravomocného stavebního povolení a ukončením majetkoprávního vypořádání se všemi dotčenými vlastníky. Ukončení stavby předpokládáme na konci roku 2024,“ doplnila mluvčí SŽ.
Přejezd je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. V roce 2015 tam závory postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvázl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.