Hlavní obsah

Pravomocné není podle soudu ani povolení pro 1. etapu obchvatu Frýdku-Místku

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Nejvyšší správní soud (NSS) rozhodl, že pravomocné není ani stavební povolení pro první etapu obchvatu Frýdku-Místku. Stavba první části obchvatu je už ale prakticky hotová.

Článek

Rozhodnutí se podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla týká jednoho ze stavebních povolení a netýká se celé stavby, ale jenom některých stavebních objektů. „Naprosto respektujeme rozhodnutí soudu a budeme se jím řídit. Stavbu je třeba zastavit v nějakém horizontu, ale stavební objekty, kterých se to týká, jsou ve velké většině stavebně hotové. Víceméně se to výrazněji dotýká pouze jedné rampy,“ řekl Rýdl. Komplikace by ale eventuálně mohly nastat při kolaudaci.

Podle plánů měl být letos zprovozněn celý obchvat Frýdku-Místku. Kvůli odebrání stavebního povolení už ale silničáři tento týden zastavili práce na jeho východní části. Podle ministerstva dopravy tam silničáři měsíc dělali zabezpečovací práce a další činnosti, které měly minimalizovat další škody způsobené zastavením stavby.

Rýdl řekl, že předpokládá, že termín zprovoznění první části obchvatu 30. června se podaří dodržet. „Předpokládáme, že v horizontu zhruba dvou měsíců dokument doplníme. Předpokládáme, že získáme zpátky právní účinnost stavebního povolení a tak, jak jsme slíbili veřejnosti, stavbu zprovozníme. A Frýdek-Místek opravdu na ni čeká jako na smilování,“ řekl Rýdl.

Stejně jako u východní části obchvatu šlo o podnět spolku Děti Země a důvody jsou podle Rýdla stejné jako v prvním případě, tedy že v dokumentaci pro stavbu není přesně stanoveno, kdy se má měřit hluková zátěž okolí. „Je otázka, jestli to rozhodnutí bylo nutné činit. Ředitelství silnic a dálnic standardně u všech nových liniových staveb měření dělá, a to s odstupem čtyř až šesti měsíců. Čili nám vytýká něco, co je samozřejmé, že uděláme,“ řekl Rýdl.

Frýdek-Místek na obchvat čeká desítky let. Obchvat, který bude dlouhý 8,5 kilometru, bude součástí dálnice D48 a odvede z města tranzitní dopravu. Na jedné straně se napojí na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Příbora. První etapa se začala stavět v roce 2018. Stát už na obchvatu prostavěl tři miliardy korun, celková cena za obě etapy jsou zhruba čtyři miliardy korun.

„Nyní již nemůžu napsat, že se jedná o bezprecedentní rozhodnutí soudu, ale dovolím si napsat, že šílenství pokračuje. Je smutné, že se historie po tak krátké době opakuje a náš soudní systém se neumí poučit z důsledků svého rozhodnutí. Opět nás čeká administrativní a právní peklo, věřím však, že se jej podaří překonat tak, jako se daří překonávat i v předchozím případu,“ uvedl náměstek primátora Jakub Míček (ANO).

Doporučované