Hlavní obsah

Ostrava připravila novou strategii vzdělávání do roku 2030

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Ostrava připravila novou strategii vzdělávání do roku 2030. Chce podporovat polytechnické a jazykové vzdělávání, ale chystá i intenzivní spolupráci s univerzitami. Chce jim pomoci do města přilákat špičkové zahraniční vědce.

Článek

„Rádi bychom navazovali na dobrou praxi těch projektů, které už se realizují. Chtěli bychom podpořit talenty, rovný přístup ke vzdělávání, ale nově bychom se také rádi věnovali podnikavosti a kreativitě u dětí a vůbec participaci dětí na dění. Budeme proto podporovat fungování školních parlamentů a chceme, aby vzniknul také ostravský parlament mládeže,“ uvedla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová (Piráti).

Podle ní hodlá město do budoucna výrazně podporovat také školská poradenská pracoviště. Nyní fungují na 25 z 55 základních škol. V budoucnu by ale obdobné pracoviště měly mít všechny školy. Jejich součástí má být školní psycholog, speciální pedagog a také výchovný a kariérní poradce.

„Tyto funkce jsou pro běh škol velmi důležité, protože nám pomáhají pracovat s dětmi. Daří se odchytávat problémy, které vznikají, a samozřejmě také uvolňují ruce učitelům, aby se mohli opravdu věnovat učení dětí a další odborné záležitostí řeší někdo jiný,“ řekla Hoffmannová. Podle ní se městu pracoviště osvědčila už při koronavirové pandemii. „Věnují se dětem individuálně a právě v covidu, kdy psychosomatických záležitostí a psychických problémů bylo více, se tyto funkce etablovaly,“ uvedla Hoffmanová. Poradci pracovali individuálně s jednotlivými rodinami a pomáhali jim řešit problémy. „Díky těmto pozicím jsme dokázali pomoci dětem se speciálními potřebami a jejich rodinám,“ uvedla Hoffmannová.

Město připravilo také nový dotační titul, který má pomoci univerzitám v rozvoji vědy a výzkumu. „Rádi bychom podpořili excelentní výzkum, proto jsme připraveni dotovat přítomnost zahraničního vědce, který tady bude na univerzitě působit tři roky, pomůže rozjet nový výzkum, nové pracoviště a případně i vnik nového oboru,“ uvedla Hoffmannová. Připomněla, že univerzity jsou hodnoceny nejen na základě pedagogické činnosti a počtu studentů, ale právě i na základě vědeckého výzkumu. Chystaná podpora by tak mohla zvýšit jejich prestiž. Bez pomoci města by si podle náměstkyně univerzity nemohly dovolit špičkové vědce zaplatit. Město by působení vědce v Ostravě mělo podpořit šesti miliony korun, připraveno je pomoci například i s potřebným vybavením vědeckého pracoviště.

Doporučované