Článek
„Od března příštího roku pak Městský dopravní podnik Opava navrhnul změnu jízdného, kterou by mělo být zdražení veškerého jednotlivého jízdného i časového předplatného. Nejvíce stoupnou ceny jízdného v hotovosti, placeného u řidiče při nástupu,“ řekl mluvčí opavské radnice Roman Konečný. Tato jízdenka zdraží z 20 na 30 korun. Ostatní jízdné zdraží nejčastěji o dvě koruny. Klasické jízdenky placené prostřednictvím karty a aplikace ODIS či bankovní karty stoupne ze 13 na 15 korun.
Zvýšení jízdného si podle Konečného vyžádal výrazný pokles množství přepravených cestujících. „Poslední roky jich jezdí autobusy a trolejbusy až o 20 procent méně než před několika málo lety. Podle průzkumů nejméně polovina z těchto odpadlíků neplánuje návrat k využívání MHD a dává přednost individuální přepravě. Pro dopravní podnik to znamená citelný pokles tržeb,“ řekl mluvčí.
Druhým důvodem je zdražení pohonných hmot, energií a mezd. „Podle prognóz, které naznačují ekonomové a další odborníci, očekáváme velký nárůst cen energií, u nás tedy zemního plynu a elektrické energie. Podobně je tomu s pohonnými hmotami. Nůžky inflace se od roku 2013 stále rozevírají,“ řekl ředitel Městského dopravního podniku Opava Pavel Gebauer s tím, že poslední zásadnější změna jízdného v Opavě byla v roce 2013.
Opavský dopravní podnik provozuje 15 autobusových a 11 trolejbusových linek v celkové délce přes 210 kilometrů. Na trasách 34 autobusů a 33 trolejbusů obhospodařuje 225 zastávek. Ročně spoje najedou bezmála 1,9 milionu kilometru a za běžných okolností přepraví kolem devíti milionů cestujících