Článek
Záměr se nazývá Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba a město ho zdůvodňuje snahou o zlepšení životního prostředí. Projekt má ale řadu odpůrců především z řad obyvatel míst, kudy by trať vedla, a ve čtvrtek se sešli právě především oni. Diskutovali téměř čtyři hodiny. Podle nich by projekt životní prostředí v oblasti naopak zhoršil. Moravskoslezský krajský úřad v roce 2018 rozhodl, že město musí nechat vypracovat komplexní posouzení vlivů na životní prostředí, takzvanou velkou dokumentaci EIA.
V emotivní atmosféře na dnešním projednávání hovořila například právnička Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme, který proti stavbě trati dlouhodobě bojuje. „Vybudováním trati by v dané lokalitě došlo k úbytku zeleně, ke zhoršení hlukových i rozptylových podmínek a celkově by se tam snížila kvalita bydlení,“ řekla Vysloužilová.
Projekt lidé označovali za nesmyslný a žádali jeho zastavení. „Chcete nám tam nacpat tramvaj, která absolutně není nutná. My tam bydlíme a musíme si chránit životní prostředí. Proč nám lžete o ekologizaci, když to s ekologií nemá nic společného?“ ptali se.
Místo tramvají by podle obyvatel měly být v daném místě využity ekologické autobusy. Vzhledem k tomu, že dieselové autobusy už dopravní podnik z běžného provozu vyřadil, ekologizace dopravy je podle nich vyřešena. Předložená dokumentace má navíc podle Vysloužilové velké právní vady. „Je neaktuální, chybná a neúplná,“ řekla právnička.
Zástupci úřadu lidem řekli, že jejich připomínky budou zahrnuty do stanoviska k EIA a ovlivní to posudek. Vyjádření úřadu podle nich může být i zamítavé.
Plán na vybudování trati existuje asi 20 let. S jeho uskutečňováním začala Ostrava před šesti lety, označuje ho za strategický projekt. Veřejné projednávání záměru začalo předloni v červnu a bylo přerušeno po několika hodinách. Lidé podali více než 3000 připomínek. Projednávání mělo pokračovat loni v dubnu on-line, ale bylo odloženo, a konalo se tak až dnes.
Lidem vadil dnešní termín. Čas od 13:00 podle nich znemožnil mnoha lidem, aby se zúčastnili, protože jsou v té době ještě v práci. Úřad to podle nich udělal záměrně, stejně jako to, že se projednávání nekonalo v Porubě, kam by to lidé měli podstatně blíže než do Mariánských Hor.
Plánovaná trať má být dlouhá přes tři kilometry, má mít šest zastávek. Vést má od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Vybudování trati by podle dříve zveřejněných informací mělo stát téměř miliardu korun. Proti trati vznikla i petice, kterou podepsalo okolo 5000 lidí.
Loni dostala Ostrava od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 100.000 korun za dodatek ke smlouvě, který měnil platební podmínky za zakázku týkající se projektu trati. Město se závěry ÚOHS nesouhlasí a podalo správní žalobu. Soud o ní dosud nerozhodl