Hlavní obsah

Na okraji Ostravy začala definitivní oprava první z částí dálnice D1

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Na okraji Ostravy dnes začala definitivní oprava první z částí dálnice D1 (dříve D47), na nichž se objevily problémy hned po jejich dokončení před více než deseti lety. Oprava 4,5 kilometru dlouhého úseku potrvá do srpna.

Článek

Řidiči musejí v místě po tu dobu počítat s omezením, protože provoz je sveden do jednoho pruhu. Oprava je součástí reklamačního řízení, stát tak za ni nezaplatí nic, vše se dělá na náklady firem, které dálnici stavěly.

Kromě samotné dálnice začíná i oprava odpočívky Antošovice. „Budeme odstraňovat vozovky, to znamená bude se vyrovnávat, budou se pokládat nové povrchy. Dále budeme opravovat kompletně celou odpočívku, všechny povrchy půjdou pryč. Tam jdeme až dolů, všechen špatný materiál, který tam byl, se vybere a postaví se v podstatě nová odpočívka, nová část, kde stojí kamiony a kde je parkoviště,“ řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.

Práce se budou týkat také mostních závěrů, které ovlivnily pohyby ve stavebních materiálech. „Sevřely se, tím pádem se musí přenastavit. Bude se to vybírat, kompletně celý kus mostního závěru, nastaví se, jak má být, a udělají se kolem toho kompletní vozovky,“ řekl Hlavatý.

Do poloviny června bude uzavřen pás dálnice ve směru z Polska do Ostravy, od poloviny června do konce srpna opačný pás včetně druhé odpočívky. Opravy asfaltobetonových vozovek se týkají především odstranění bobtnajícího podloží na dvou úsecích, nerovností vozovky, trhlin a výtluků. Vždy se bude jednat o plošné opravy na celou šířku vozovky. Sanovat se budou také vady protihlukových stěn.

Jízdu po dálnici v Ostravě provázejí omezení v podstatě od jejího dokončení. Jen půl roku poté, co se tam v prosinci 2007 začalo jezdit, se dálnice začala vlnit. Problémy se týkají zhruba 18 kilometrů dálnice od mimoúrovňové křižovatky s Rudnou ulicí až po Bohumín. Byla tam omezena rychlost a musely se dělat i průběžné opravy.

Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se ŘSD už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia od počátku tvrdila, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

ŘSD uvedlo, že nynější oprava se dělá na základě nálezu Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. „Bylo vyhověno v naprosto převažující většině žalovaných vad žalobním nárokům ŘSD. Rozhodčí soud nařídil zhotoviteli stavby (Eurovia CS a. s. a Porr a. s.) odstranění uznaných žalovaných vad v termínu do 18 měsíců od vydání rozhodčího nálezu. Rozhodčí senát v odůvodnění uvedeného nálezu také potvrdil, že použitím materiálu ze studeného odvalu Nové huti a ocelárenské strusky zhotovitel stavby porušil smlouvu s ŘSD,“ uvedlo ŘSD.

Mluvčí Jan Rýdl řekl, že ŘSD je vázáno jen rozhodnutími soudu a hned přistupuje k jednání o opravách. „Je na místě ocenit velmi racionální a konstruktivní přístup zhotovitelů, kteří jsou povinováni v rámci reklamace dálnici opravit,“ řekl Rýdl. Nové vozovky by podle ŘSD měly vydržet minimálně 12 let.

U dalších dvou částí dálnice soudní spory dál pokračují. Na úseku, který se dnes začal opravovat, z nich byly vady nejmenší. Hlavatý řekl, že nejkomplikovanější zřejmě bude oprava posledního úseku D1, tedy od křížení s Rudnou po křížení s Místeckou ulicí.

„U dalších dvou části se může stát, že určité úseky budeme muset uzavřít a svádět dopravu na jiné komunikace v okolí, asi I/11 přichází v úvahu pro kamionovou dopravu,“ řekl Hlavatý. Dokončena by v té době už měla být také dálnice D48 kolem Frýdku-Místku.

Související témata:

Doporučované