Článek
Podle původních plánů měly začít ve městě jezdit v únoru 2023, výrobce je ale nejspíš dodá dřív. ČTK to řekl předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. Hodnota zakázky vzešlá ze soutěže je bez DPH 203 milionů korun.
„Máme avizováno, že nejpozději by měly být dodány v únoru. Nicméně očekáváme, že už v prosinci se objeví první vozy na našich linkách. Výrobce avizoval, že je schopný začít plnit zakázku dříve, a my se tomu samozřejmě nebudeme bránit,“ řekl Morys.
Mimo jiné i zařazením nových trolejbusů do vozového parku chce podnik oslavit 70 let trolejbusové dopravy v Ostravě. Výročí připadá na letošní 9. květen.
„Trolejbusová trakce je pro nás nesmírně důležitá, protože realizuje dopravní výkony především v centru města a přispívá k naprosté bezemisnosti městské hromadné dopravy. Dodávka nových trolejbusů, kterou očekáváme, nám udělá radost ještě i z jednoho důvodu, protože díky tomu budeme moct ukončit provoz nejstaršího typu trolejbusů Škoda 21,“ řekl ředitel.
DPO má v současnosti ve svém vozovém parku 65 trolejbusů. Kromě nejstarších Škod je mezi nimi několik typů vozů Solaris Trollino, SOR a Škoda Solaris. Od roku 2018 jezdí v Ostravě i takzvané parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi, které mohou část trasy jet mimo trolejové vedení. Právě takovými budou i nové vozy Škoda T’City, které vyrábí maďarská společnost Ganz - Skoda Electric ze skupiny Škoda Transportation.
Trolejbusy budou jednočlánkové, nízkopodlažní, budou mít kapacitu 80 cestujících, klimatizaci, USB porty či kamerový systém. „Budou mít zcela novou, nezvyklou karosérii, takže se budeme konfrontovat s novou technologií, protože karosérii dodá společnost Temsa, která je součástí holdingu Škoda Transportation,“ řekl Morys.
Posledními trolejbusy zařazenými do ostravské flotily byly dosud výrobky Škody Electric s karosérií Solaris. Nové trolejbusy budou mít karosérie jiné konstrukce, tedy i s jinými prvky. „My se budeme muset naučit s touto novou technologií pracovat a servisovat ji. Opět se bude jednat o velice moderní výrobek, který udělá velkou radost cestujícím v Ostravě,“ řekl ředitel.
DPO klade na trolejbusovou dopravu důraz, což dokládá i plánované rozšiřování trolejbusových tratí. „Trolejbusové tratě budeme rozšiřovat především proto, že je to jakýmsi přirozeným systémem obsluhy především centra měst, kde tu infrastrukturu není tak složité vybudovat. V Ostravě máme plán na prodloužení trolejbusové tratě v oblasti Karoliny a prodloužené Pivovarské,“ řekl Morys.
Od nákupního centra Forum Nová Karolina, kde dnes končí trolejbusová linka 105, by v budoucnu měly trolejbusy jezdit dál kolem Trojhalí směrem k novým budovám Ostravské univerzity v blízkosti výstaviště Černá louka. Kolem Divadla Antonína Dvořáka se pak trať napojí na Pivovarskou ulici, po které bude pokračovat až k mostu Miloše Sýkory, kde opět naváže na současnou trolejbusovou trať.